woensdag 25 maart 2015

Exotische rode kool

Er zit al eens rode kool in mijn groentepakket en meestal ligt die dan een tijdje in de koelkast voor ik er iets mee doe. De reden is simpel: bij rode kool denk ik meestal aan appeltjes, aardappels en worst, of anders aan een slaatjes. Een slaatje van rode kool en sinaasappel is altijd lekker en zo kwam ik op het idee om eens een warm gerecht met sinaasappel en rode kool te maken.

Voor 4 porties
  • Een halve rode kool
  • 1ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 lepels kokosolie
  • 50gr geraspte kokos
  • 200ml water
  • 1 kardemonpeul
  • gember
  • karwijzaad
  • 1 sinaasappel
  • 1 banaan
  1. Snipper de ui en de look, snij de rode kool in kleine reepjes en de sinaasappel in stukjes. Plet de kardemon
  2. Verhit 1 lepel kokosolie in een pan en fruit de ui en de knoflook, samen met de kardemon, een beetje gember en een beetje karwijzaad
  3. Voeg de rode kool, sinaasappel en geraspte kokos toe. Bak even kort
  4. Voeg het water toe en laat op een middelhoog vuurtje ongeveer 20 minuutjes sudderen onder deksel.
  5. Als de rode kool gaar is haal je alles uit de pan.
  6. Verhit de resterende kokosolie en snij de banaan in de lengte doormidden. Bak de banaan kort aan beide kanten.
  7. Serveer met rijst, gebakken aardappelen, loempia's,...
OPMERKINGEN:
  • Heb je het graag wat 'natter'? Probeer eens een beetje kokosmelk toe te voegen.
  • Je kan de banaan ook gewoon door de rode kool roeren maar ik vond het er zo wel grappig uitzien.
Nu moet ik alleen nog zoeken naar een leuk recept voor de rest van de rode kool. Iemand suggesties?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...