dinsdag 17 maart 2015

Amandelpudding

Toen ik pas experimenteerde met amandelmelk zeefde ik de melk nooit. Ik heb namelijk geen kaasdoek en zag ook op tegen het wassen ervan. Daarnaast gebruik in notenmelk voornamelijk voor bij muesli of havermout en dan storen stukjes noot niet. Ondertussen heb ik echter een fijn zeefje gekocht waarmee ik nog lekkerdere, gezeefde notenmelk krijg. En daarmee ging ik experimenteren, dit keer met agaragar, een gelatine vervanger die gemaakt is van zeewier. Klinkt misschien niet zo smakelijk maar als je bedenkt dat gelatine gemaakt wordt van varkensbeenderen klinkt zeewier zo slecht niet. En wees gerust, je proeft geen zeewier.

Voor 5 kleine porties
  • scheutje vanille-extract
  • 250ml amandelmelk
  • 2gr agaragar (1 koffielepeltje)
  • kleine lepel agavesiroop
  • 1 volle lepel amandelprut (wat achterblijft in de zeef als je zelfgemaakte amandelmelk zeeft)
  1. Doe het vanille-extract en de melk in een pannetje en breng aan de kook.
  2. Roer er de agaragar, agave en amandelprut door. Laat een minuutje pruttelen.
  3. Haal van het vuur en giet over in vormpjes (hier muffinvormpjes)
  4. Laat afkoelen en zet dan nog 2 uurtjes in de koelkast.
  5. Draai om op een bord. Klaar!
Serveer eventueel met gebakken of gegrilde peer, speculaaskruiden en een amandel. 

1 opmerking:

  1. Dit lijkt me een supersnelle variant plus goed alternatief voor gebruik van de amandelprut.

    Tot nu toe droogde ik de amandelprut in een pan en gebruikte het als "paneermeel" bij visfilet.

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...