vrijdag 13 februari 2015

Fair wear Friday: Carnaval

Het is belachelijk lang geleden dat ik nog een 'Fair wear Friday' gepost heb dus maak ik er nu maar ineens een feest-editie van ;-)
Het is toch de tijd van carnaval. Als kind vond ik verkleden altijd geweldig en die liefde is soms wel wat bekoeld maar nooit overgegaan. Het is gewoon dat ik minder gelegenheid heb om mij te verkleden.Toen ik nog leidster in de jeugdbeweging was maakte we regelmatig een zondagmiddagspel waarin ik lekker verkleed een rolletje kon spelen.



Als kind was carnaval waarschijnlijk mijn favoriete schooldag. Mijn moeder maakte steeds zelfs onze verkleedkostuums en ik begreep toen al niet het kopen van kant-en-klare verkleedpakjes in winkels. Altijd veel te overdreven, vieze stofjes, in god weet welke omstandigheden gemaakt, duur en je zag op school dan ineens 3 compleet dezelfde prinsessen, piraten,... lopen.  (als 8jarige zag ik natuurlijk enkel dat laatste nadeel)

Maar terug naar het heden: als er eens een verkleedfeestje of een feest met een thema is laat ik me graag gaan. Ook hiervoor is een duik in mijn eigen kleerkast vaak al voldoende. Gewoon gebruiken wat je hebt, gecombineerd met dingen die je wat recycleert en afwerken met oog voor detail. Als voorbeelden:

Een rockchick voor een rockparty
Met deze outfit heb ik op een vat nog een fles wijn gewonnen als best verkleedde persoon (al waren er niet zoveel die echt moeite gedaan hadden). Een mengeling van punk,rock en grunge.

  • Een oude jeansrok die al jaren in mijn kast hangt en ik nog af en toe aandoen
  • Een versleten topje (verkleurt, vlekken op) waar vriendje zich met markeerstift heeft op mogen uitleven ("Hey, ho, Let's go" staat erop geschreven en er steken nog 2 veiligheidsspelden door)
  • Een geruit hemdje dat een paar jaar oud is
  • Netkousen die enkel bij verkleedpartijen uit de kast komen (of te vervangen door kapotte nylonkousen waar je wat extra 'ladders' in maakt).
  • (nep) All stars of zwarte laarzen, Doc Martens,...
  • Als afwerking: zwarte nagelak (puberdochter van een collega), zwarte ogen (vriendin met veel make up en een vaste hand), wilde haren en een nep neusring, gebogen van een kapotte oorbel (maar die ben ik al dansend kwijtgespeeld)
een heks
Omdat een rockchick best nogal makkelijk was ben ik mijn kast ingedoken om andere outfits te zoeken.


  • Een zwarte lange rok (ooit eens gekregen van iemand en eigenlijk draag k hem nooit maar ik heb hem nooit weggedaan omdat die nog wel eens van pas zou kunnen komen)
  • een oranje, brui, paars, donkerblauw,... truitje
  • Een warte japon met witte tekening op die binnenstebuiten is gedraaid
  • Afwerking: takjes en 1 grote tak sprokkelen en bijeenbinden tot een bezem, een donkere sjaal, zwarte heksenhoed (lenen of maken met zwart papier), enkele lelijke pukkels tekenen met een oogpotlood in je nek, op je wang,...), vies haar,...

Het foto's trekken van mezelf is altijd een gedoe maar hier nog enkele ideetjes. In de kringwinkel vind je soms nog leuke dingetjes om je outfit af te maken.
  • Slaapwandelaar of schone slaapster: een mooie pyjama, pantoffels (of gewoon dikke sokken), een teddybeer en ongekamd haar
  • Een koningin: lang kleed met een kroon, veel nepgoud
  • Een fee: Lang kleed met een toverstafje (bijvoorbeeld oude antenne, of een botte breinaald waar je gekleurd lint rondstrikt. Een punthoed van oud karton in een mooie kleur schilderen
  • Een keukenprinses: Mooi kleed, kroon, kookshort, pollepel
  • Verkeersslachtoffer: gescheurde kleren, veel bloed (ketchup),blauw oog en windels/pleisters, stuk kapotte fiets
  • Duivel: zwart en rode kleding, horentjes en een zelfgemaakte staart
  • Engel: witte kleding, zelfgemaakte vleugels van karton en verzamelde veren, eventueel een aureooltje met metaaldraad
  • elfje: Bloemetjesjurk of jurk in natuurkleuren (bruin, oker, groen,...) met zelfgemaakte vleugels (karton en aluminiumfolie of ijzerdraad en blinkende stof)
  • Oude bomma: Snuffel eens in de kleerkast van je bomma
  • clochard: gescheurde broek en hemd die een paar keer versteld zijn (met opvallende lappen)
  • Pipi Langkous: kleurige rok, 2 verschillende kousen, fout geknoopt hemd, 2 staartjes,...
  • Piraat: (gestreepte) kniebroek, hemd, ooglap, haakhand gemaakt van bijvoorbeeld een kledinghangertje
  • Baby: witte handdoek/laken als luier vastmaken, roze/blauwe t-shirt, slabbetje, fopspeen
Conlusie: Geld uitgeven aan kleding die je nadien toch niet meer gebruikt is compleet zinloos. Gebruik gewoon wat je hebt, je fantasie en een beetje creativiteit en je komt al veel ver.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...