dinsdag 17 februari 2015

De tip die je leven positief verandert

Soms zijn er van die kleine dingen die een sneeuwbaleffect kunnen hebben. Door een kleine ingreep in je dagelijkse leven kan je een grote invloed hebben op je eigen leven en dat van je gezin. Wie wil er niet meer tijd? Misschien meer bewegen? Eindelijk eens dat boek dat al maanden staat te verstoffen lezen? Gezond en puur eten zonder fortuinen uit te geven? Eens een goede nachtrust hebben? Veel minder stress en tijdsdruk ervaren?
Kortom, een tip die u heel veel tijd en heel veel geld gaat besparen en nog milieuvriendelijk is ook..

Benieuwd?........................

Heel simpel: Gooi je TV buiten. Of nee niet gooien natuurlijk, wegbrengen naar de kringwinkel of verkopen op marktplaats/kapaza of gewoon bijhouden maar je abonnement opzeggen.

Begin niet meteen te panikeren of te zeggen dat dit helemaal niet voor meer tijd en geld zorgt. Lees maar verder. Zelf leef ik al meer dan 3 jaar zonder tv-abonnement en heb er nooit spijt van.

Een kabel-abonnement (dus geen digitale tv) kost bij Telenet (België) €16/maand. Dit is €192 op jaarbasis.Toch al een mooie besparing maar daar stopt het natuurlijk niet. Digitale tv is nog duurder en levert een nog grotere besparing op.

Tijd
Ondanks de handige toepassingen van digitale tv kijken de meeste mensen die ik ken nog 'live'. Meer nog, bij veel mensen is er een een dag of weekplanning opgebouwd rond de tv. Tegen 8uur moet de keuken op orde zijn want dan wil ik in de zetel gaan zitten en x kijken.
Waarom zou je jezelf een deadline opleggen? Waarom zou je niet rustig tot half 9 in de keuken staan om een gezonde lunch en ontbijt klaar te zetten?
Dezelfde collega's die jaloers van hun boterhammen naar mijn slaatjes zitten te kijken en verzuchten dat ze daar als moeders toch geen tijd voor hebben gaan 5 minuten later over naar het gesprek: "Heb je gisteren dit en dat gezien?" Dan heeft het feit dat ze geen tijd hebben om slaatjes te maken niets met hun kinderen te maken. Als je een uur tv kunt kijken kan je ook gezonde dingen maken.
Andere collega's hebben hetzelfde problemen maar gaan dan ergens een gezonde lunch kopen. Een soeptentje nabij doet gouden zaken. Een grote kom soep, een stuk fruit en bruin brood voor €4-€5 (afhankelijk van de soep). Doe dat 2x week, 4 weken per maand en dat is €32, uitgaande van 10 maanden op een jaar (onderwijs, u weet wel) geeft dat €320. Gewoon omdat je 's avonds liever in de zetel zit dan soep te maken met restjes groenten. Natuurlijk kosten verse producten om zelf iets te maken ook geld maar voor dezelfde €8 voor 2 lunches heb ik elke week een biologisch groentenpakket waar wij met 2 volwassen een hele week van kunnen eten (lunch wel maar voor 1 persoon want vriendje eet liever gewoon brood). Daarnaast zorgt een aangekochte lunch meestal ook voor meer afval.

Slaap
Een ander probleem dat ik vaak hoor (bijvoorbeeld als de 'Slimste mens' uitgezonden wordt) is mensen die later gaan slapen dan ze zouden willen omdat ze een aflevering willen uitkijken. Wat is er zo speciaal aan tv dat je er je nachtrust voor opgeeft? De basis van je goed voelen is uitgerust zijn. Als je altijd om 11 uur gaat slapen en om 6.30 het gevoel hebt nog niet uitgerust te zijn moet je ofwel vroeger gaan slapen ofwel langer blijven liggen. Die laatste optie is vaak moeilijk (werk enzo) maar vroeger gaan slapen heb je toch zelf in de hand? Mag een tv-maker die enkel geld wil verdienen in jou plaats over zoiets beslissen? Onlangs las ik hier ook nog een interessant artikel over. Lees dat hier

Langer opblijven om langer tv te kijken zorgt er waarschijnlijk ook voor dat in de winter de verwarming langer aanstaat. Wat een negatievere impact heeft op zowel het milieu als je portefeuille. Dus zet minstens 9uur voor de wekker afgaat je tv en verwarming uit en kruip in bed.

Rotzooiprogramma's
Een paar jaar geleden woonde ik in een gemeenschapshuis waar wel tv was. Zelf zette ik die nooit aan maar als mijn huisgenoten tv aan het kijken waren bleef ik al te vaak plakken. Zelfs al waren het compleet stompzinnige programma's zonder enige meerwaarden. Zelfs al is het de eerste maal dat je kijkt. Je wil weten wie er afvalt (next topmodel), wat de reacties van anderen zijn (komen eten), wie de moordenaar is (alle politiereeksen),... Als er geen tv in huis is ga je ook niet 'eventjes' voor de tv hangen om dan ineens te beseffen dat het anderhalf uur later is en je ineens snelsnel moet zijn. De meeste tv-programma's zijn misschien wel boeiend of leuk maar bieden weinig of geen meerwaarde aan je leven.

Reclame
En alsof de programma's nog niet erg genoeg zijn worden ze toch onderbroken door reclame. En natuurlijk weten we dat er reclame is om ons iets te doen kopen en zeggen we allemaal er niet vatbaar voor te zijn, toch heeft het invloed. Je ziet reclame voor chips en je krijgt zin om iets te knabbelen, je ziet reclame voor wasmiddel en merkt dat je die uit je hoofd kan opzeggen (klassieker: Beetje verdikt? Niks verdikt, mijn trui is gekrompen. Tja onvoorzichtig geweest. Ik gebruik alleen Dreft, zonder bijtende bestandsdelen,...), of je ziet reclame voor een nieuw drankje en je bent toch wel benieuwd naar de smaak ervan, 3 weken later staat het in promotie in de supermarkt en neem je het eens mee om te proberen.

Achtergrondgeluid
Zelf kan ik ontzetten genieten van de stilte.Toch zijn er veelmensen die daar niet tegen kunnen en radio of tv aanzetten  zonder er bewust naar te luisteren. Soms komt het voor dat je bij mensen op bezoek bent en de tv doodleuk blijft aanstaan. Zoiets vind ik zeer storend. Ik (en waarschijnlijk ook de andere in de kamer) worden voortdurend afgeleid van het gesprek door de tv. Ik wordt daar ambetant van.
Ook een tv als achtergrondgeluid geeft mij een stressgevoel. Vriendje heeft daar veel minder last van dus misschien ligt dat aan mij. Maar als ik een gesprek hoor zonder echt te kunnen volgen krijg ik stress.

Lange avonden.
Als ik tegen mensen zeg dat ik geen tv kijk krijg ik altijd dezelfde vraag: "Wat doe je dan 's avonds?" Alsof het doodnormaal is dat tv de belangrijkste vrijetijdsactiviteit geworden is. Wat doe ik dan 's avonds? Ik kom thuis, praat even rustig met vriendje over de dag. Ik kook rustig (of we doen dat samen), eten gezellig samen, blijven nog even nababbelen. Ik maak lunch en ontbijt voor de volgende dag, maak eventueel een weekplanning + boodschappenlijstje, werk mijn blog bij en lees wat blogs, doe een beetje huishoudelijk werk, lees een boek, ... en kruip rond 10uur in bed. Af en toe spelen we ook samen een gezelschapsspelletje, maken we een avondwandeling, gaan we naar een voorstelling in het cultureel centrum,... Indien we zouden willen hebben we tijd genoeg om te gaan joggen of een andere sport te doen.
Ik heb ook tijd om al eens een cursus te volgen of een lezing bij te wonen


Doordat ik geen tv-kijk heb ik een goede nachtrust en veel vrijetijd. Daardoor kan ik ook vrijwilligerswerk doen zoals helpen in de wereldwinkel, in het cultureel centrum, af en toe  op losse basis bij een aantal andere organisatie, en ga ik tweewekelijks plasma geven.

Films
We hebben hier wel een tv (vriendje heeft die geërfd) en een dvd-speler die heel af en toe gebruikt wordt om een film uit de bibliotheek te kijken (onlangs alle Harry Potters). Soms leen ik ook eens een serie die we dan rustig op ons tempo kijken. Maar er zijn maanden dat de tv enkel stof staat te vergaren.

Nieuws
Als ik toch eens een nieuws of actua-programma wil bekijken doe ik dat gewoon via internet. Via de redactie en Nederlandse programma's zijn hier makkelijk te herbekijken. Vooral kassa groen zet ik al eens op.

Meepraten
Als er al een nadeel zou zijn aan geen tv-kijken is het misschien dat er soms gesprekken zijn waar ik niet aan kan deelnemen. Maar eigenlijk lees ik dan 's middags liever uitgebreid de krant dan zinloos te kakelen over zinloze programma's. Persoonlijk zie ik hier voor mezelf geen nadeel in.

Conclusie
Dus besparen op abonnementskosten, elektriciteit, gas, de aankoop van gezonde kant-en klaar dingen,... gaat allemaal eenvoudig door een tv-abonnement op te zeggen. Zo spaar je door minder energie en afval ook het milieu. Je hebt meer tijd en minder stress waardoor je rustig meer zelf kan maken, kan gaan sporten, ouderwets gezellige gezelschapsspelletjes spelen, bijbabbelen met huisgenoten, ....
Mijn leven is echt rustiger en rijker geworden door de beslissing om geen tv te nemen. Vind je het toch nog eng? Probeer het eens een week. De eerste stap is moeilijk maar ik ken een aantalmensen zonder tv en niemand die er spijt van heeft. 



2 opmerkingen:

  1. Wat een uitgebreid en informatief stukje! Je hebt een paar heel originele invalshoeken, die niemand kan tegenspreken. Zoals dat je de programma maker toch niet laat bepalen of je een goede nachtrust krijgt.
    Ik heb er een haat-liefde verhouding mee, met de tv. Het is tijdrovend, te spannende of geweldadige series moet ik vermijden, maar toch kan ik genieten van een prachtige film, documentaire, politieserie of een goede jeugdserie.
    Top stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk ook al jaren niet meer, die paar keer dat er ergens televisie opstaat is voor mij een herinnering waarom ik ook weer niet meer kijk :) idd veel rotzooi op tv dat helemaal niet verrijkend is

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...