maandag 9 februari 2015

Curry met spruitjes en kliswortel

In mijn verrassingspakket groenten zat er deze week kliswortel. Toen ik het vastnam dacht ik eerst dat het schorseneren waren tot ik het briefje erbij vond. Kliswortel dus voor de eerste keer liet mijn hulplijn, het kookboek "Lekker ecologisch!" van Velt het afweten. Het receptje dat er bij zat was een beetje asperge met ei-achtig en daar had ik weinig zin in.Lang leve het internet dus.
Op smaakmakend.nl vond ik een leuk curry receptje met kliswortel dat ik een beetje aanpaste.
Zoals gezegd lijkt het nogal op schorseneren en het bereiden is ook een beetje hetzelfde. Goede schillen en dan direct in water met een beetje azijn (of citroensap) leggen om het verkleuren tegen te gaan. Gelukkig plakt het niet zo erg als schorseneren. Als je geen kliswortelvind denk ik dat het ook wel met schorseneren gaat.

Voor 3 porties (1 ging de diepvries in)
  • 4 kliswortels
  • ongeveer 400gr spruitjes
  • een halve ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 koffielepeltje garam masala
  • een klein beetje pilipili
  • 1 lepel kokosolie
  • 70gr santen
  • 300ml water
  • 120gr rijst
  • scheutjes azijn
  • zout
  • 2 lepels sesamzaadjes
  • beetje koriander
  1. Kook de rijst zoals aangegeven op de verpakking
  2. Vul een kookpot met water, een scheutje azijn en een snufje zout.
  3. Schil de kliswortel.Was grondig en snij in schijfjes van ongeveer 1cm. Leg direct in de kookpot met water. (doe dit 1 voor 1 en dus niet eerst alle wortels snijden en dan pas in het water leggen.)
  4. Zet de pot met deksel erop op het vuur en breng aan de kook. Laat 10minuten koken
  5. Maak ondertussen de spruitjes schoon. Snij dikke spruitjes kruiselings in. Doe bij de kliswortel alsdie 10 minuten gekookt heeft.
  6. Laat nog eens 5 minuten koken. Giet af
  7.  Snipper de ui en de knoflook
  8. Verhit een wokpan en rooster de sesamzaadjes zonder olie. Haal uit de pan
  9. Verhit kokosolie in de pan en fruit de ui met de knoflook, garam masala en pilipili. Roer goed
  10. Voeg de afgegoten groenten toe en roerbak kort
  11. Snij de santen in stukjes en voeg samen met warm water toe aan de wok. (ik gebruikte het kookwater van de rijst, bij de groentjes was ik het vergeten op te vangen)
  12. Laat een kleine 10 minuten pruttelen en roer regelmatig.
  13. Roer er de rijst door en serveer gegarneerd met de sesamzaadjes en koriander

Hier vind je het originele recept

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...