woensdag 17 december 2014

Wortelpuree met kruidenkaas

Winterweer vraagt om winterkost en wortelpuree (of peekesstoemp) hoort daar toch wel bij. Deze keer fabriceerde ik een heerlijke vegetarische variant waarbij natuurlijk weer een restje (de kruidenkaas) in verwerkt werd.
In de tijd dat ik nog naar fuiven ging at ik 's nachts graag een hamburger. De drank zal hierin wel in meegespeeld hebben maar voornamelijk de gebakken ui. Naar fuiven ga ik eigenlijk al lang niet meer en wit brood en vlees eet ik niet meer echt maar de lekker vettige ui blijft lekker. Hier geeft dit een lekkere smaak aan een anders saai gerecht.


Voor 2 porties
  • Ongeveer 200gr aardappelen
  • Ongeveer 300gr wortelen
  • 1 ui
  • 30gr bruine linzen
  • 2 lepels kruidenkaas
  • peper en zout
  • olie
  1. doe de linzen in een voldoende grote kookpot met deksel en zet op het vuur
  2. Schil de aardappelen, snij in stukjes en doe bij de linzen
  3. Snij de wortelen in stukken en doe ook bij de linzen
  4. Laat koken tot alles gaar is en giet af
  5. Snij ondertussen de ui in halve ringen bak bruin in een beetje olie
  6. Plet de wortelen en aardappelen met een vrok zodat er nog een beetje stukken inzitten
  7. Roer er de kruidenkaas door en smaak af
  8. Serveer met de gebakken ui.
Voor een veganvariant: laat de kruidenkaas gewoon weg en kruid zelf wat meer. Voeg eventueel een beetje kookvocht of plantaardige melk toe als het te droog is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...