vrijdag 21 november 2014

Speltbroodjes

Ik bak al lang zelf speltbrood en meestal op de gemakkelijkste manier. Ik eet zeker niet elke middag brood. Vaak eet ik een salade,een overschot van het avondeten of een maaltijdsoep. Maar toch ook al eens brood met zelfgemaakte spreads of om lekker in soep te dopen.
Normaal maak ik een planning en toch komt het soms voor dat ik 's avonds opeens bedenk dat ik nog brood moet hebben. Vaak heb ik dan geen of tijd meer om een brood te bakken. Maar daar heb ik nu de oplossing voor gevonden.Speltbolletjes die ik invries. Nu ik mijn vriezer aan het leegeten ben, heb ik het laatste vanmiddag opgepeuzeld. En ineens herinnerde ik me dat ik het recept nog niet gepost had, gelukkig had ik de foto nog.

Voor 4 broodjes
  • 250gr volkoren speltmeel 
  • 175ml warm water
  • 8gr wijnsteenbakpoeder
  • 4gr zout
  1. Verwarm de oven voor op 200gr (boven en onder warmte)
  2. Meng de bloem goed met het bakpoeder
  3. roer de bloem, het water en het zout losjes door elkaar
  4. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  5. Vorm met je handen of met behulp van 2 lepels 4 bolletjes, ongeveer even groot
  6. Leg ze op de bakplaat en zet in het midden van de oven
  7. laat 20 minuten baken
  8. Haal de broodjes uit de oven. Laat helemaal afkoelen.
  9. Gebruik zo of doe ze luchtdicht verpakt in de diepvries
  10. Om ze uit de diepvries te gebruiken kan je ze best de avond voordien uit de vriezer halen.
OPMERKINGEN
  • Natuurlijk kan je dit recept ook verdubbelen en een grotere voorraad maken
  • Elk broodje is nu ongeveer 100gr. In combinatie met soep of salade eet ik een half broodje. Anders eet ik 1 broodje met beleg. 

3 opmerkingen:

  1. Interessant! Dit wil ik wel eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoeveel staat gelijk aan 1 normale volkoren bth?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je als je dit wil maken met gewoon volkorenmeel? Ik denk hetzelfde gewicht.
      Een normaal volkorenbroodje is denk ik tussen de 50 en 100gr

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...