woensdag 6 augustus 2014

Banoffee pie

Soms sta ik in de keuken en ben ik zo versteld van mezelf dat ik zeg: " Ik ben gewoon geweldig." Als vriendje in de buurt is antwoord hij: " En nog bescheiden ook." Gelukkig was hij nu niet in de buurt want dat heb ik vandaag wel een aantal maal bedacht.

Banoffee pie leerde ik kennen in Ierland en ik heb het sindsdien nog vaak gemaakt. De bodem bestaat uit een soort koekjeskruimel, daarover een dikke laag toffee (karamel gemaakt van gecondenseerde melk), dan een laagje banaan afgewerkt met slagroom en cacao. Buiten de banaan dus niet echt gezond.
Maar nu heb ik een suikervrije, vegan versie van deze taart gemaakten ik moet zeggen: Ik ben geweldig ;-)


Voor ongeveer 6 stukken (ovenschaal van 27*18)
Voor de bodem
  • 50gr hazelnoten
  • 30gr dadels (ontpit gewogen)
  • 30gr havermout
Voor de karamel
  • 2 appels
  • 30gr gedroogde abrikozen
  • 80ml troebel appelsap
 Voor de roomlaag
  •  100gr cashews 
  • 20gr zonnebloempitten
  • 3 lepels troebel appelsap
  • 1 lepel vanille extract 
  • 1 lepel agave
En 
  • 1,5 bananen
  • cacaopoeder of cacao nibs of geraspte heel pure chocolade
Voorbereiding
  1. Doe de ingrediënten voor de bodem in 1 kom met water en laat 4 uur weken
  2. Doe de cashewnoten en zonnebloempitten in een kom met water en laat ook weken 
Laag 1
  1. Verwarm de oven voor op 120C
  2. Giet alles voor de bodemlaag  door een vergiet en laat uitlekken. Duw er met een lepel op om er nog wat vocht uit te halen.
  3. Doe alles in de hakmachine en hak tot een deeg 
  4. Bekleed de bodem van een ovenschaal met het deeg en zet 10 minuutje in de oven
  5. Haal uit de oven en zet de oven maar af
Ondertussen spoelen we de hakmachine uit en maken we de karamel laag
  1. Was de appels, verwijder het klokhuis en snij in stukken
  2. Snij de abrikozen in 4
  3. Doe de appelstukjes met de abrikozen en het appelsap in een pot
  4. Zet er een deksel op en zet op een klein vuurtje voor ongeveer 25 minuten tot het heel zacht is
  5. Haal het deksel er af en laat nog 5 minuutjes staan
  6. Haal van het vuur, laat even afkoelen
  7. Doe in de hakmachine en hak tot een hemelse karamel
  8. Smeer dit over de koeklaag en zet de schaal in de koelkast

Dan maken we de roomlaag en werken we de taart af
  1. Was de hakmachine opnieuw af
  2. Doe de cashews, zonnebloempitten, vanille extract, appelsap en agave in de hakmachine en hak tot je romige massa krijgt. Indien het te droog is voeg je 1 a 2 lepels water toe
  3. Zet deze room een half uurtje in de koelkast
  4. Haal de schaal en de room uit de koelkast
  5. Snij de banaan in schijfjes en leg over de karamellaag
  6. Bekleed met de room
  7. Zet terug in de koelkast
  8. Bestrooi voor het serveren met cacao,cacao nibs of geraspte heel pure chocolade
  9. Smullen maar

OPMERKINGEN
  • Vooral de karamellaag is echt superlekker (net als bij 'gewone' banoffee). Ik zou zo de pot kunnen leegeten denk ik. Als je geen appelsap hebt kan je waarschijnlijk ook wel water gebruiken. Het vocht is vooral dat het fruit niet aanbakt
  • Het vanille extract dat ik gebruik in de roomlaag bevat alcohol. Omdat dit niet verwarmt wordt blijft de alcohol in de taart zitten natuurlijk. Voor mij is dat geen probleem 
  • De agave in de roomlaag kan je eventueel ook weglaten of vervangen door iets zoet naar keuze
  • Het lijkt veel werk maar het valt op zich nog wel mee. Plus het is echt wel lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...