zondag 13 juli 2014

Verse ratatouille

Vorig jaar plaatste ik hier al een recept voor vegetarische ratatouille. Die was best gezond maar nu heb ik een nog gezondere (en lekkerdere) versie gemaakt, enkel verse groenten(en gedroogde kikkererwten). Want in mijn groentepakket zaten heerlijk sappige coeur de boeuf (vleestomaten) en groenen selder er wortelen.
Dit is een gerecht dat je makkelijk 2 dagen achter elkaar kunt eten en ook ideaal om in te vriezen. 


Vorige zomer lette ik enkel op suiker maar ondertussen probeer ik minder blikken te gebruiken, om verschillende redenen:
  • ik probeer afval te vermijden en beperk dus o.a blikjes
  • In veel groenten uit blik zit suiker of andere rotzooi
  • Vers is gewoon lekkerder en leuker
  • Bonen,kikkererwten,linzen,... zijn goedkoper als je ze gedroogd koopt
  • In blikken zit BPA wat eventueel schadelijk kan zijn (er zijn hierover verschillende meningen maar het feit dat het sinds 2011 verboden is in babyflesjes (Europa) en vanaf 2015 verboden voor alle voedselverpakkingen in Frankrijk geeft me het idee dat het toch niet zo goed is)
  • Vaak heb ik minder nodig dan in een blik zit
Bonen, linzen en kikkererwten koop ik niet meer in blik maar enkel gedroogd. Gepelde tomaten gebruik is soms nog wel maar veel minder dan vroeger. Ik vind ze namelijk wel handig om achter de hand te hebben om snel iets te maken. Beter volkoren pasta met supersnelle tomatensaus als je geen tijd en/of zin hebt om te koken of onverwacht niets in huis hebt dan gewoon naar de frituur te gaan. Ook in de winter vind ik het soms handig omdat de verse tomaten dan niet echt duurzaam zijn. Maar in dit gerecht dus enkel verse groenten en niets uit blik.

Voor 4 ruime porties
  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 1 rode paprika
  •   200gr gekookte kikkererwten (was bij mij 90 gr gedroogde))
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 wortelen
  • 2 stengels groene selder
  • 2 grote coeur de boeufs (vleestomaten)
  • 2 rode pepertjes (of naar smaak)
  • Kruiden naar smaak: zout, peper, ras el hanout, een vleugje kaneel,...
  • olijfolie
  1. Snipper de knoflook, pepertjes en de ui
  2. Snij de courgette, paprika,wortelen en selder in blokken
  3. Verhit olijfolie in een grote pot en fruit de ui, pepertjes en de knoflook.
  4. Voeg een lepel ras el hanout toe en bak even
  5. Doe de er de selder, wortelen, courgette  en paprika bij en zet op een achter vuurtje
  6. Snij nu pas de aubergine en blokjes en voeg ook toe. Zet het deksel op de pan
  7. Snij de tomaten in blokjes en doe bij in de pot, samen met de kikkererwten
  8. Doe er een beetje peper, zout en eventueel andere kruiden en bij en laat op een gemiddeld vuurtje een 20tal minuten staan.Roer af en toe
  9. Serveer met couscous of iets anders naar keuze.

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...