donderdag 10 juli 2014

Ice tea

Dit is eigenlijk al een oud recept. Van voor ik bezig was met gezonde voeding of koken. Dit dateert nog van in mijn middelbare schooltijd toen ik, zonder het woord te kennen waarschijnlijk, al bezig was met consuminderen. Zo oud ook dat ik het eigenlijk vergeten was maar dankzij vriendje kwam deze makkelijke manier om ice tea te maken terug boven.





Ik stond namelijk op het punt om ice tea te maken en nam hiervoor de fluitketel.Vriendje merkte op dat het toch wel een beetje raar is om eerst gas te verbruiken om water te koken en dan elektriciteit om het af te koelen. Goed punt natuurlijk. En toen herinnerde ik het mij: In het laatste middelbaar gingen we, zoals wel meer scholen deden, naar Italië. Met de bus een rondrit van 10 dagen naar Firenze, Rome, Venetië,... Ik weet dat we daar veel wijn gedronken hebben want dit was goedkoper dan frisdrank. Maar dat was 's avonds.Overdag ergens een koud flesje drinken kopen in een toeristische stad waar je niets weet zijn was niet zo goedkoop. De budgetoplossing? Aan het ontbijt thee en suikerzakjes meenemen en 's avonds een leeg frisdrankflesje uitspoelen, vullen met kraanwater er er wat thee en suiker indoen,een nachtje in de minibar zetten en klaar. Makkelijk en goedkoop maar niet suikervrij.

Maar dit suikervrij maken was zeer makkelijk.Voordeel van deze manier van ice tea maken is ook dat je minder gas of elektriciteit nodig hebt. Extra besparing voor je portefeuille en het milieu.

Voor een halve liter (gewoon alles verdubbelen voor grotere hoeveelheden)
  • een halve liter (kraan)water
  • een zakje thee naar keuze
  • eventueel zoet zoals agave, stevia,... (hangt af van wat je wil en de thee die je gebruikt)
  1. Doe het water in een afsluitbare fles of maatbeker
  2. Hang het theezakje erin
  3. Voeg eventueel zoet doe
  4. Zet een nachtje in de koelkast

OPMERKING: ik gebruikte hier de bio bosvruchten thee uit de wereldwinkel. Die is zoet genoeg van zichzelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...