zondag 1 juni 2014

Ook buitenshuis...

Het is hier een paar dagen stil geweest door de eenvoudige reden dat ik een lang Hemelvaartweekend weekend bij mijn ouders was. Omdat het een busreis van 3 uur is (enkel)  blijf ik er liever slapen en groepeer ik ineens wat afspraken met vriendinnen, die nog in de buurt van mijn oude dorp wonen, in hetzelfde weekend.
En hoewel ik het daar maar al te goed ken voelde het toch een beetje als vakantie. En als ik een vakantiegevoel heb let ik eerlijk gezegd veel minder op wat ik eet. MAAR niet op wat ik doe.

Ik merk wel vaak dat mensen minder milieubewust zijn als ze zelf de rechtstreekse rekening niet gepresenteerd krijgen. De verwarming stond bij mij op het werk vorige week nog regelmatig aan (iknzet ze dan wel uit maar meestal blijft dat niet lang zo) terwijl ik me niet kan inbeelden dat mensen thuis eind mei nog de verwarming aanzetten.
En als we geen poetsvrouw hadden die streng sorteert zouden er veel collega's ook al het afval maar bij het restafval doen.

Net als thuis probeer ik ook buitenshuis afval te beperken. Dit weekend had ik met een vriendin afgesproken om een ijsje te gaan eten. (Ik was op vakantie dus dan mocht dat eh). Ik ben nooit een fan geweest van ijshorentjes want dan heb je net een lekker fris ijsje op en zit je nadien met een droog koekje waardoor de lekkere smaak weg is en je dorst krijgt. Maar een potje is weer afval. De oplossing? Als ik weet dat ik een ijsje ga eten waar ze kartonnen bekertjes hebben neem ik gewoon een plastiek kommetje mee. Nadien even afwassen en ik heb geen afval gemaakt.

In veel treinstations staan tegenwoordig heel duidelijk verschillende vuilzakken om mensen aan te zetten om te sorteren en toch ligt er vaak vanalles door elkaar. 

Iets gemorst of vuile handen? Hoeveel mensen nemen dan geen papieren doekje of zo'n babydoekje? En dan gooien we dat toch gewoon in een openbare vuilbak. Wat is er mis met een lekker ouderwetse zakdoek? Ik heb er meestal 1in mijn handtas zitten en als die vuil is gaat die gewoon de was in (een paar zakdoeken kunnen altijd nog wel bij in de machine).

Als ik ga picknicken neen ik geen keukenrol of servetten mee maar gewoon een (of meer) keukenhanddoek(ken).

Op de bus lag er vandaag weeral een leeg flesje te rollen. Heb je even geen vuilbak in de buurt?Houd je afval dan gewoon bij tot je er wel 1 tegenkomt

Ook ik ga al eens frietjes of kebap eten. Veelmensen gaan dat afhalen of laten dat bezorgen. Maar dan is het altijd ingepakt in papier of aluminiumfolie. Ik eet het altijd ter plaatsen op (dan kan je ook te voet of met te fiets gaan zonder dat het eten koud wordt). Zowel de frituur als kepabtent bij mij in de buurt geven dan borden en echt bestek. Weer een hoop afval uitgespaard.

Eigenlijk is het heel simpel. Thuis moet je betalen voor je afval. Stel je voor dat het overal zo zou zijn.Wat zou je dan anders doen? Vaak zijn dit dingen die niet eens meer moeite kosten. Dus gewoon doen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...