donderdag 8 mei 2014

Wasbaar maandverband

Dit is weer een minder smakelijke blogpost maar toch iets wat ik wil verspreiden en waarmee ik hoop vrouwen te inspireren.

Ik zal eerlijk zijn. Wasbaar maandverband klonk voor mij in het begin ook vies en ik had er een "waarom zou iemand dat in godsnaam doen" -gevoel bij. Intussen ben ik meer da een half jaar verder en denk ik: "Waarom doe ik dit al geen 15 jaar langer?".





Wegwerpmaandverband zou uitgevonden zijn tijdens de eerste wereldoorlog. Die begon 100 jaar geleden. Verpleegsters aan het front gebruikten toen absorberende verbanden uit de operatiezaal als maandverband. Er zou nog een oorlog overgaan (WO II dus) voor het in Europa echt begon ingeburgerd te geraken.
Dus op eigenlijk maar enkele decennia zijn we compleet vergeten dat het ook anders kon. In de tijd van mijn overgrootmoeder waren wasbare maandverbanden zelfs een luxe. Zij had ze als meisje nooit gehad, je stak gewoon je hemd in je (open) onderbroek (ook wel snelzeiker genoemd). Mijn overgrootmoeder deed de was voor rijke families en ontdekte zo de wasbare verbanden. Ze zou pas trouwen met mijn overgrootvader als ze zoiets in haar uitzet had.

Met dat verhaal in mijn achterhoofd ben ik toch maar voor wasbaar maandverband gegaan. Je kan dit op verschillende webshops vinden maar op klein spook kan je een pakket met 3 verbanden van een verschillend merk kopen om zo te testen welke jij het beste vind. Dat heb ik ook gedaan, bij mij was Imse Vimse de winnaar, maar ik vond ze alle drie heel goed.

Hoe gebruik je het?
Het wasbaar maandverband dat ik heb heeft een drukknopje op de vleugeltjes waarmee je het kan vastmaken.
Na gebruik gooi je het mandverband in een emmertje met water en eventueel wasmiddel om te weken. Na je maandstonden was je ze gewoon mee met de kookwas.

 De voordelen
  • Veel minder afval
  • Je staat niet regelmatig aan de kassa met een voorraad maandverband
  • Je moet er niet aan denken om op tijd maandverband te kopen
  • Het klikt misschien gek maar je bent juist frisser omdat de plastic van wegwerpmaandverband zorgt dat je soms geurtjes hebt (wasbaar maandverband kan ademen, wegwerp niet)
  • Ik had vroeger wel eens uitslag van maandverband, zeker in de zomer maar ik ben in juli al overgeschakeld en heb er geen last meer van gehad
  • Je bent uiteindelijk goedkoper uit (hypothetische berekening: Je gebruikt 14 Always normal maandverbanden per maand. In een verpakking van 28 kost dat €3,55 dus 21,3 per jaar (6x 3,55) Op 10 jaar is dat (zonder mee te tellen dat het waarschijnlijk duurder wordt) 213 euro. Als je 5 setjes (15 stuks) Imse vimse normaal maandverband koopt kost dat eenmalig 67,5 euro. (prijzen carrefour voor always en klein spook voor Imse vimse))
  • Voor de handige vrouwen: je kan ze ook zelf maken, van restjes stof en dan zijn ze eigenlijk gratis.
  • Als je niet zo heel hard bloedt moetje eigenlijk minder wisselen dan met wegwerpmaandverband. Ik moet op mijn werk dus niet wisselen.
  • Het geeft je een goed gevoel dat je elke maand opnieuw een duurzame keuze maakt
  • Ze zijn er in leukere kleurtjes en motiefjes
Nadelen
  • Grotere aanschafprijs. 
  • Je moet zorgen dat ze op tijd gewassen zijn (maar je hebt daar uiteindelijk bijna een maand voor dus het zou erg zijn als dat niet lukt)
  • mannelijke huisgenoten vinden een emmertje met vuil maandverband in maar niks 
  • Als je fietst voel je de drukknopjes. Als je snel boodschappen gaat doen geen probleem maar als je een lange fietstocht gaat maken is het toch minder aangenaam.

Opmerkingen
  • Ik neem de pil en heb daardoor maar een beetje bloedverlies.
  • Om deze post te schrijven ben ik mijn boekenkast in gedoken om er de must read voor elke (Vlaamse) vrouw uit te halen: "De schrik en de schaamte, goesting en genot" waar ook een hoofdstuk over ongesteld worden instaat en over de geschiedenis van het maandverband.
  • Voor de duidelijkheid: dit is geen gesponsorde post.
  • Meer een tamponmeisje? google dan is naar de fleurcup of menstruatiecup 

3 opmerkingen:

  1. Ha, wat een onderwerp. Maar ja, ik heb ze ook een tijdje geprobeerd en vond dat ook veel aangenamer dan gewoon.
    Maar nog beter: de divacup. Echt waar, een aanrader voor iedereen. Zoveel comfortabeler dan tampons. Geen uitdroging en van die ongemakjes (had ik toch last van). Gewoon uitspoelen iedere keer en na je regels even steriliseren. Echt, ik snap niet dat het niet de norm is. Veel dingen koop ik omdat ze eco zijn, maar achteraf blijkt altijd dat ze niet alleen veel beter zijn voor het milieu, maar gewoon ook veel beter voor jezelf!!! Men moest daar maar eens wat meer reclame voor maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 1 keer wasbaar maandverband gebruikt maar vond het niks. Op zich zat het prima, maar daarna vond ik het alleen maar lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik het al 10 jaar en ben nog steeds bij mijn eerste set. Ik moet niks anders hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...