zaterdag 12 april 2014

(Bloed)sinaapappel ijs met gember

Ik zal maar beginnen met een bekentenis, ik heb vroeger(een paar jaar geleden) Weight Watchers gedaan. Met succes want ik was toen op een half jaar tijd ongeveer 17kg afgevallen waarvan 10 er ook effectief afgebleven zijn. Er zijn zeker een aantal kritische opmerkingen te maken bij WW, vooral naar de producten die ze aanbieden maar die vond ik toch belachelijk duur en kocht ik eigenlijk niet. Maar een aantal basisideeën van gezonde voeding heb ik van daaruit wel in mijn eetpatroon opgenomen. Zoals:

  • groenten en/of fruit bij elke maaltijd
  • voldoende water drinken
  • volkorenproducten ipv witte producten
  • volg niet de portiegrootte op de verpakking (100gr pasta per persoon is echt niet nodig. Met de helft kom je al toe)
  • bewuster nadenken over eten
  • trager eten
  • En vooral: sap is niet hetzelfde als fruit.
Als voorbeeld bij dat laatste: een sinaasappeleten was 0 punten. Dezelfde sinaasappel persen was 1 of 2 punten. Als je een sinaasappel eet krijg je namelijk ook alle vezels binnen. Bij het persen niet. Ik dronk toen graag sinaasappelsap met karnmelk bij het ontbijt dus wat deed ik? Karnemelk + hele sinaasappel in de blender. Je hebt dan een veel dikkere smurrie maar wel al de vezels (en toen dus ook geen extra punten).

Karnemelk drink ik nu nog maar zelden maar de sinaasappel in de blender is gebleven. En zo kwam ik tot dit ijsje.

Voor 4 grote porties
  • 3 bloedsinaasappelen (of gewone)
  • 2 schijfjes gember van een cm dik.
  • eventueel een half kopje water
  1.  Schil de sinaasappelen
  2. Schilde gember en snij in fijne stukjes (tenzij je een heel goede blender hebt)
  3. Doe de sinaasappelen en gember stukjes in de blender en draai tot een heel dik fruitsap. (mijn blender is niet zo geweldig en als ik niet een beetje water toevoeg doet die niks. Dus voeg eventueel een beetje water toe)
  4. Giet het sap in een bakje en zet in de diepvries
  5. Haal een half uur voor serveren uit de diepvries
  6. Roer los met een vork en serveer. 
  7. Smakelijk
 OPMERKING:
  • Volgens mij ook leuk om ijslolly vormpjes mee te vullen 
  • Of vul er een ijsblokjesvorm mee om zoijskoude fruitsnoepjes te krijgen.
  • met de sinaasappelschil zou je schoonmaakazijn kunnen maken

4 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk, met die gember erbij. Een goede tip voor een gezond ijsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel sterke lessen van de WW! Hmm bloedsinaasappel, heeft een supermooi kleurtje! Dus je roert het niet om terwijl het in de diepvries zit? Ga je het doen, die schoonmaakazijn? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was eerlijk gezegd de bedoeling om het door te roeren maar ik was druk bezig met andere dingen en pas enkele uren later dacht ik eraan. Maar het ging heel goed.Waarschijnlijk omdat het een vrije dikke prut was. Ik was de citrusazijn op het moment zelf vergeten en had geen zin on de schillen uit de gft-bak te gaan vissen. Maar het staat wel op de planning. Dan alleen nog iemand zoeken die ook wil poetsen ;-)

      Verwijderen
    2. Mja misschien omdat het zo dik is idd ... hahaha! Zoekt maar verder! ;)

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...