dinsdag 25 maart 2014

Salade met stroopvinaigrette

Ik had je al gewaarschuwd dat ik ging experimenteren met (Vrolingse) stroop. En nu heb ik er als eerste eenvoudige experimentje een heerlijke vinaigrette van gemaakt.
De salade was gewoon met groentjes uit mijn groentepakket en dat kan aangepast worden aan het seizoen. De vinaigrette smaakte heel lekker bij het witloof en de peer maar ik denk ook bij een heel aantal andere dingen.

Ik had de salade gisterenavond gemaakt en heb er vanmiddag van genoten.



Voor 2 porties
  • 2 kleine stronkjes witloof (of 1 gewoon)
  • 2 kleine rode bietjes (of 1 gewoon)
  • een grote conference peer
  • Een goede hand veldsla
  • 1 lepel Vrolingse perenstroop (of andere stroop)
  • 1 lepel lijnzaadolie (of andere olie naar smaak)
  • 1 lepel appelazijn
  1. Zet de oven op 200C
  2. Pak de bietjes in met aluminiumfolie en leg een uur in de oven (grotere bieten duren langer)
  3. Laat afkoelen
  4. Was de peer en snij in blokjes
  5. Was de veldsla en snij de voetjes eraf
  6. Schil de afgekoelde bieten en snij in blokjes
  7. Was het witloof en haal indien gewenst het binnenste kegeltje eruit
  8. Halveer het witloof en snij in reepjes
  9. Meng voor de vinaigrette de stroop met de appelazijn en olie. Hak de stroop wat in kleine stukjes en roer goed met een lepel.
  10. Meng de biet, witlof, peer en veldsla en overgiet met de vinaigrette.
  11. Ideaal als bijgerecht of lunch (met eventueel er wat brood of boekweit bij)

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...