vrijdag 21 maart 2014

Pilaf met gele biet

Gele biet, ik had het nog nooit klaargemaakt maar als ik rode kan klaarmaken zal gele wel niet zo moeilijk zijn, dacht ik. En ik had gelijk. Ik maakte er een heerlijke vegan pilaf (pilav, pilau, hoe je het schrijft maakt niet uit, als het maar lekker is)

Voor 2 porties
  • 70gr zilvervliesrijst (of andere)
  • 30gr bruine linzen
  • halve ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 wortelen
  • 1 grote gele biet
  • een halve kleine courgette
  • 1 lepel kokosolie (of andere)
  • 2 groene pepertjes
  • heel klein stukje gember
  • koffielepel koriander
  • 1 volle koffielepel kurkuma
  • peper en zout
  1. Snipper de ui en de knoflook.
  2. Snij de pepertjes fijn.
  3. Schil de gember en snij fijn
  4. Schil de wortel en de biet en snij in blokjes
  5. Snij de courgette in blokjes.
  6. Verhit de olie in een grote pan.
  7. Fruit de ui en de knoflook. Voeg de pepertjes en gember toe.
  8. Voeg de rijst en de linzen toe en fruit eventjes.
  9. voeg de wortel, courgette en biet toe en laat eventjes bakken
  10. Roer er de koriander en kurkuma door.
  11. Giet er ongeveer 400ml water bij.
  12. Zet een deksel op de pan en laat 20minuutjes pruttelen.
  13. Doe het deksel van de pan en roer goed. Kruid af met wat peper en zout
  14. Haal van het vuur als het net droog is (als het nog nat is eventjes laten pruttelen zonder deksel)
  15. Verdeel over 2 borden en bestrooi met nog wat koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...