zaterdag 22 maart 2014

Naanbrood

Iets wat ik al heel lang wou maken maar er nog steeds niet van gekomen was: Naan. Lekker brood voor bij een Indische curry. Op zich is het niet moeilijk maar het is wel wat werk en geduld hebben.
Het recept is een beetje een mengeling van andere recepten en eigen ideeën. De grootste basis voor dit recept kwam van deze site waar ook wat foto's staan



Voor 8 grote naanbroodjes
  • 550 volkoren speltmeel + extra
  • 1 lepel zout
  • 7gr gedroogde gist (1 zakje)
  • 200 a 250 ml kokosmelk (ik had gemaakt van santen120gr santen op 500ml water)
  • 200ml warm water
  • een 4 tal lepels kokosolie
  • 1 lepel goedkope olie (vb zonnebloem)
  • 3 lepels sesamzaad
  • 2 lepels gehakte korianderblaadjes
  1. Doe de gist samen met het water in een kom en laat oplossen
  2. roer er 200ml kokosmelk door
  3. roer er dan de bloem door en daarna het zout
  4. Meng met je hand (in de kom) tot het een kauwgombalachtig deeg is.Indien het te droog is voeg je beetje bij beetje wat meer kokosmelk toe.
  5. Spoel een propere keukenhanddoek met warm water, wring uit en hang over de kom
  6. Wacht 10minuten
  7. Gebruik de goedkope olie om een grote snijplank mee in te wrijven (mag ook kokosolie natuurlijk maar dat leek me onhandiger omdat je die moet smelten enzo)
  8. Leg het deeg op de snijplank een kneed een 5tal minuutjes
  9. Doe het deeg terug in dekom en dek opnieuw af
  10. Wacht 1 uur tot anderhalf uur
  11. Veeg de olie wat van de snijplank en bestrooi met een klein beetje bloem
  12. Verdeel het deeg in 8 bolletjes en gebruik er indien nodig wat van de bloem voor (bij mij was dit niet echt nodig).Ik had bolletjes van ongeveer 120gr per stuk.
  13. Laat de bolletjes op de snijplank liggen en dek opnieuw af met de handdoek
  14. Wacht 30 minuten
  15. Doe de sesamzaadjes in een kommetje en doe ook de koriander in een kommetje
  16. Smelt de kokosolie au bain marie (Zet een pot water op het vuur en zet daarin een kleinere pot met de kokosolie in) Laat de olie maar het hele proces zo staan.Indien nodig kan je dan gemakkelijk bijvullen en laten smelten
  17. Zet de grillpan (of een koekenpan) op een groot vuur.
  18. Duw 1 deeg bolletje goed plat met je hand. Probeer er een beetje een mooie vorm in te krijgen.
  19. Besmeer de hele bovenkant van het deeg met wat kokosolie (een borsteltje is handig)
  20. bestrooi met sesamzaad en koriander
  21. Leg de beoliede kant in de grillpan (zet het vuur ietsje lager)
  22. Smeer de nu bovenkant in met kokosolie en bestrooi met sesam en koriander
  23. Zet indien mogelijk een dekselop depan en wacht ongeveer 2minuten
  24. Draai het brood om, zet het deksel op de pan en wacht weer ongeveer 2 minuten
  25. Herhaal in tussen stap 18 t.e.m.20voor het tweede deegbolletje
  26. Haal het eerste broodje uit de pan als het klaar is en bak op dezelfde manier het volgende broodje.
  27. Een dik half uur later heb je 8 broodjes.

Je kan de broodjes direct eten of opnieuw opwarmen in de oven of tussen een grill. Je kan ze ook invriezen.
Lekker met een curry

6 opmerkingen:

  1. Ooooh dat wil ik ook al even maken! met komijn en look, hmmmmm! <3
    Maar ik zit te twijfelen (twijfel = uitstel) tussen witte bloem en een bruinere soort, zoals hier met spelt, vond je het nog naar naan smaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou ipv van volkorenspelt ook witte spelt kunnen gebruiken. En het smaakt wel anders dan naan bij een goed Indisch restaurant maar het is wel lekkerder dan supermarkt naan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermarktnaan?! Bestaat dat?! :D Bedankt, dan houd ik het toch op witte :)
    Ik koos ooit eens voor een bruin Turks brood ipv wit en dat is toch niet dat ... :) jammer he!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de lidl hebben ze soms Naan en ik ga regelmatig in Nederland winkelen en dar ligt het bij de albert Heijn enzo. Als we hier geen zin hebben om brood te bakken (of er vooral te laat aan denken) ga ik bij de Marokkaanse bakker in de straat al eens een volkoren brood kopen (dat brood lijkt sterk op Turks brood). Ik vind dat wel lekker.
    Veel succes met je naan, laat weten hoe het bevallen was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit recept vandaag gemaakt, maar dan 50% speltbloem en 50% speltmeel. Lekker, maar het bakproces moet ik nog wat verbeteren. Volgende keer pan met deksel uitzoeken, dat werkt beter denk ik.
    Dankjewel voor je receptje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had een rond deksel op een vierkante pan maar merkte wel dat het beter ging dan geen deksel. Half bloem - half meel lijkt me ook wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...