maandag 10 februari 2014

Spinaziepannetje met boekweit en ei

Op de planning stond voor vanavond spinaziestoemp met ei. De spinazie komt uit de tuin van mijn ouders en heb ik in de zomer ingevroren. Alleen leek de portie nu wel heel klein. En de aardappelen waren op. De spinazie was wel al enkele uurtjes uit de diepvries dus die moest wel opgebruikt worden. Dan nog maar wat overschotjes van groenten erbij, boekweit en ei. Ik had wel zin in een zachtgekookt eitje maar dat eet onhandig en toen kwam het idee om ze te pocheren. Dat was lang geleden.

Het resultaat was een lekkere vegetarische maaltijd die suikervrij was. Dit recept was bij mij niet E-nummervrij. In het wortelsap (bij van de aldi in Duitsland) zat namelijk ascorbinezuur of E300, een oranje E-nummer. Dat zag ik pas nadien. Ik had namelijk wortelsap genomen zodat ik geen bouillonblokjes moest gebruiken. Maar je zou het wortelsap kunnen vervangen door zelfgemaakte groentebouillon.
Ander minpuntje: Je hebt vrij veel afwas nadien (en ik heb nog steeds geen afwasmachine)


Voor 2 porties
  • 80gr boekweit
  •  2 eieren
  • een scheut witte azijn
  • 2 grote wortels
  • 1grote witte raap
  • 400gr spinazie
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 groene pepertjes (of 1, naar smaak)
  • zout 
  • peper
  • 1 lepel currypoeder
  • olijfolie
  • enkele lepels wortelsap (of groentebouillon)
  1. Schil de wortelen en de raap en snij in blokjes
  2. snipper de ui en de look. Snij de pepertjes fijn
  3. Kook de boekweit zoals aangegeven op de verpakking
  4. Zet een grote pot met veel water en een scheutje azijn op het vuur (met deksel)
  5. Verhit voldoende olie in een grote pan. Fruit de ui en de knoflook met het currypoeder en het pepertje
  6. Voeg de wortelen en raap toe en bak lichtjes. Voeg wat wortelsap,water of bouillon toe als het te droog bakt
  7. Voeg de spinazie toe en laat slinken.
  8. Breek 1 ei in een glas
  9. Als het water kookt doe je er 1 ei in en laat het ongeveer 3.30 minuten pocheren. Haal het er met een lepel uit. Herhaal met het volgende ei.
  10. Serveer de spinazie met boekweit en ei. Werk eventueel af met wat peper en zout of zet dit gewoon bij op tafel
Opmerking: Na 3,5  minuten is de dooier vrij lopend. Als je liever een wat stevigere eidooier hebt moet je het 4 minuten of langer laten pocheren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...