maandag 20 januari 2014

Ontbijtbulgur

Ik eet 'smorgen dikwijls overnight oats en anders voornamelijk suikervrije muesli waar ook nog eens havermout in zit.Op zich is er niks mis met havermout: gezond, voedzaam, vullend, lekker,... maar afwisseling van spijs doet eten. Daarom heb ik een ontbijtpapje gemaakt met bulgur. Ietsje meer werk dan havermout en melk in een potje gooien maar heel lekker. Voor het recept heb ik mij gebaseerd op mijn  ontbijtsoepje.
Dit recept is suiker- en e-nummervrij, veganistisch, kan notenvrij gemaakt worden en superlekker. In plaats van ontbijt zou je dit ook in een bakje kunnen doen en zo als lunch meenemen. Het lijkt misschien niet zovel maar het vult aardig.  
Ik maak dit een avond van tevoren voor 2 dagen klaar en verander dan gewoon de topping. Dat is 's morgens leuk wakker worden ;-)

Voor 3 porties (of 2 heel grote)
  • 2 grote appels 
  • 60gr bulgur
  • een handje rozijnen
  • 1 kaneelstokje
  • 2 kruidnagels
  • een lepel amandelschilfers (optioneel) Je kan ook vb pompoenpitten gebruiken
  • Indien gewenst een beetje honing of stevia (maar ik vind dat niet nodig, hangt ook wat van de appels af denk ik) 
  1. Verwijder het klokhuis van de appels en snij in blokjes (indien je wil kan je ze ook schillen)
  2. Doe de appels, rozijnen, bulgur en kruiden in een pot. Vul met water dat alles goed onderstaat.
  3. Zet op het vuur en breng aan de kook. Zet iets kleiner en laat ongeveer 25 minuten koken.
  4. Haal van het vuur
  5.  Serveer warm of koud en strooi er amandelschilfers of iets anders lekkers over. Eventueel kan je er ook nog yoghurt bij eten

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...