zondag 19 januari 2014

Citroentaart met kokos zonder oven

Ik had overlaatst wat last van een verkoudheid (een valling zoals we int Vlaams zeggen). En dan drink ik graag thee met citroen. Misschien is het een placebo-effect maar het helpt wel bij mij. Dus ik had citroenen gekocht. Iets wat ik niet zo vaak doe. Als ik citroensap nodig heb is het meestal uit een klein biologisch flesje. De verkoudheid was beter en ik had nog 3 citroenen over. Die waren een beetje teveel op weg om een deel van het interieur te worden. (zei ik interieur? Ik bedoel meer die al dan niet gezellige warboel van boeken, knutselmateriaal, computeronderdelen, kleren, keukenbenodigdheden en afdankmeubeltjes die mijn appartement vullen). Maar soit, de citroenen dus. Weggooien is zonde dus ik moest er iets mee maken. Citroenijs was altijd al het enige ijs waar ik vriendelijk voor bedankte dus ik stond niet echt te springen om er iets mee te maken. Vriendje daarentegen is dol op citroenijs en op kokos.Dat laatste hebben we gemeenschappelijk.
Dus het werd een veganistische, suikervrije, e-nummervrije citroenkokostaart die niet gebakken moest worden. Het idee was een beetje dat van een cheesecake,alleen dan zonder de cheese.




Het is wel belangrijk dat je voor dit recept biologische citroenen hebt. De zeste (gele schil) wordt namelijk ook gebruikt en bij bespoten citroenen zitten daar pesticiden in. Niet echt smakelijk dus. De andere ingrediënten mogen natuurlijk ook biologisch zijn ;-)
De basis voor het vanille-extract is vodka, als je dat bakt verdampt de alcohol.In dit recept wordt het niet gebakken dus zit er nog in. Indien je dit niet wil kan je het ook gewoon weglaten gok ik.

Voor een grote springvorm van 26cm
voor de bodem
  • 75gr hazelnootmeel
  • 25gr sesamzaad
  • 60gr suikervrije muesli
  • 80g dadels
  • 30gr honing
  • snuf kaneel
  • 2 theelepels zelfgemaakt vanille extract
  • 1 lepel kokosolie

voor de vulling
  • 150gr kokosrasp
  • 3 citroenen (sap + zest)
  • 50gr honing
  • snuf zeezout
  • enkele lepels water (eventueel)
De bodem maken
  1. Week de dadels een half uurtje in warm water (of langer). Giet af.
  2. Smelt de kokosolie.Dat kan nu gemakkelijk in een kommetje op de verwarming. Duurt iets langer maar als die toch al aanstaat de groenste en goedkoopste manier.
  3. Vet een springvorm in met gesmolten kokosolie. 
  4. Doe alle ingrediënten voor de bodem in de blender.Als je nog kokosolie over had mag dit er ook wel bij.
  5. Mix tot een plakkerige massa (het wordt niet deegachtig maar het moet wat plakken) Als het te nat is doe je er nog wat hazelnootmeel of muesli bij. 
  6. Doe deze massa in de springvorm en druk met je hand goed aan tot er ongeveer overal een even dikke bodem is.
  7. Zet de gevulde springvorm in de koelkast
De rest
  1. Pers de citroenen. Rasp de gele schil fijn (dit is wat men de zeste noemt).
  2. Doe dit samen met de andere ingrediënten in de blender (luie huisvrouw als ik ben heb ik hem tussendoor niet eens afgewassen)
  3. Laat een goede 10 minuten draaien (maar stop af en toe om de kanten wat af te schrapen). Als het mengsel niet goed mengt in de blender kan je 2 of 3 lepels water toevoegen. )
  4. Haal de springvorm uit de koelkast en verdeel dit mengsel erover. 
  5. Zet terug in de koelkast en laat minstens een uur staan. Haal voor het serveren de ring eraf en decoreer eventueel met stukjes citroen
  6. Snijden, serveren en smullen maar.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...