zondag 22 december 2013

Kerstmis



We vieren kerst bij mijn schoonfamilie. En we maken er ineens een weekje Holland van, ik heb toch vakantie en een vriend van vriendje ging op vakantie en  bood aan dat we in zijn appartement logeren, op voorwaarden dat we hem naar Schiphol zouden brengen.
Dus gisteren aangekomen en terwijl vriendje naar de luchthaven reed ging ik eventjes inkomen doen. Mijn god, wat een drukte in de supermarkt. In Nederland waren er gisteren blijkbaar 10 miljoen pinbetalingen en in België bijna 5,5 miljoen, het record voor kaartbetalingen op 1 dag.
Waarom? Ik dacht, als niet-gelovige,toch dat Kerstmis het feest van vrede en licht was? Niet van vreten en lompe cadeaus? Al weken zie je overal reclame voor tablets, gsm's, ....afgebeeld naast een cadeau verpakking en het erge is dat ik genoeg mensen ken die dure spullen cadeau geven en dan zeuren dat december toch zo'n dure maand is. Hallo, dat beslis je toch zelf? 

Voor mij is december een even goedkope maand als de andere. We koken met kerstavond wel 3 gangen voor zijn ouders maar voor de rest doen we niets speciaal.
 Geen dure cadeaus (wel een goedkoop flesje wijn, een doosje pralines,... want het is toch de intentie die telt?), geen eten dat mensen enkel eten omdat het chique staat (champagne,kaviaar, wild,... want er zijn lekkerdere wijnen dan champagne en kaviaar is qua smaak het geld toch niet waard), geen nieuwe kleding (ik heb nog voldoende) en geen overdadige kerstversiering.

Gisteren ook eventjes op de koffie geweest bij schoonouders waar ik het tijdschrift 'Vrouw' doorbladerde. Stonden decoratievoorbeelden van kerstbomen is. Het duurste voorbeeld van een boom was 500 euro. Voor een hoop slingers en kerstballen?
Ik weet nog dat we vroeger de dag na Sinterklaas de kerstboom zette met steeds dezelfde kleurige kerstballen,piek,

 slingers en lichtjes. Toen mama eens nieuwe kerstballen gekocht had was ik teleurgesteld omdat ik de oudere veel mooier vond. Maar ballen in 10 verschillende kleuren was blijkbaar niet meer in en werden het nieuwe ballen. Zelfs toen, begreep ik dat niet. Als je iets mooi hebt dat nog goed is waarom zou je dan nieuwe kopen? Ik zie enkel nadelen als afval en geldverspilling


Ook de straatverlichting van Kerst ergert mij. Oke het is mooi maar verspilling. Bomen die omgehakt worden en op straat worden gezet, super veellichtjes die lekker elektriciteit verbruiken, slingers die na een maand waarschijnlijk de vuilbak in gaan. In Genk was er zelfs door heel het centrum een rode loper gelegd. Die emt rode plakband op de straatstenen was vastgeplakt. Het was niet eens mooi en ik veronderstel dat die honderden meters tapijt na nieuwjaar gewoon de vuilbak in gaan.


Voor mij zijn de feestdagen gewoon leuke dagen om met je familie te vieren. En als je veel geld moet uitgeven om het gezellig te maken dan klopt er toch iets niet.
In ieder gevalwens ik iedereen prettige feestdagen met veel echte gezelligheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...