vrijdag 20 december 2013

gemakkelijk en snel wit speltbrood

Ik heb hier al eens geschreven over volkoren speltbrood. Maar nu ik erachter ben dat in tegenstelling tot het tarwe witte spelt niet slechter is dan volkorenspelt maak ik al eens graag wit speltbrood. Zelfs vriendje wou nu brood bakken en als hij iets doet, dan is het met veel meer geduld en af werking dan ik. In dit geval heeft hij zelfs het brood bestreken met eigeel voor hij het in de oven zette zodat het mooi zou glanzen.  (ik had toevallig nog eigeel liggen). Maar ook zonder eigeel is het super lekker. En ook de sesamzaadjes op de foto zijn een extra.

ik moet hem wel nog leren op te ruimen
 Ingrediënten voor een brood van 800gr


  • 500grspeltbloem (witte)
  • 350ml warm water
  • 15gr wijnsteenbakpoeder
  • 8gr zout
  • lepel boter of olie
  1. Verwarm de oven voor op 200gr (boven en onder warmte)
  2. roer de bloem, het water, het bakpoeder en het zout losjes door elkaar
  3. Besmeer de randen van het cakeblik met olie of boter.
  4. Strooi wat bloem in het cakeblik en schud tot de bloem goed verdeeld is
  5. Doe het deeg in het cakeblik
  6. Zet het cakeblik in de oven (best onderaan de oven)
  7. laat 10 minuten baken en zet dan de bovenwarmte uit (is afhankelijk van je oven, maar met bovenwarmte zou het bovenaan kunnen verbranden)
  8. Laat dan nog 25 minuten bakken.
  9. Haal uit de oven en uit de vorm.Laat eventjes afkoelen
  10. Smakelijk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...