maandag 16 december 2013

Fruitzakjes

Soms is er een conflict tussen mijn principes of ideeën. Bijvoorbeeld tussen het principe van 'geen eten weggooien'  en mijn plan om bepaalde stoffen te vermijden. Zo wil ik ondertussen niet alleen suiker beperken maar ook e-nummers en (witte) tarwe. Maar als je dan iets krijgt wat voornamelijk bestaat uit witte tarwe en enkele e-nummers bevat? Wat doe je dan?Toch niet weggooien zeker. Daarvoor experimenteer ik te graag.

Ik had namelijk van een collega 4 stukjes brikdeeg gekregen. Zij weet dat ik graag kook en experimenteer en zij had die eens in een opwelling gekocht en wist nu niet wat er mee aan te vangen. Er zat geen suiker in en uiteindelijk weegt het ook amper iets ( 15gr per stukje) dus vond ik de nadelen (witte tarwe en e-nummers) minder wegen dan de voordelen (experimenteren met een product datik nog nooit gebruikt heb en geen eten weggooien). En de oven moest toch aan om speltbrood te bakken. 
Dus ik deel het recept hier. We vonden het heel lekker maar mijn conclusie over brikdeeg is dat het er wel leuk uitziet maar een beetje onhandig eet.Wel een leuk product om iets feestelijk mee te maken maar niet zomaar.

Omdat het deeg opmoest heb ik er maar ineens 2 versie van gemaakt, 1met appel en 1 met banaan. Dus je kan nog kiezen.


Appel-amandel beursjes, 2 porties
  • 2 vellen brikdeeg
  • 1 appel
  • 1 lepel amandelschaafsel
  • 2 lepels rozijnen
  • 2 koffielepels honing
  • speculaaskruiden.
  • beetje olie
  1. Verwarm de oven op 180C
  2. Was de appel (schil indien gewenst). Snij in 4. verwijder het klokhuis en snij in blokjes
  3. Verhit watolie in een pan en bak de appeltjes zacht (paar minuutjes)
  4. leg de deegvellen open en verdeel de appeltjes erover
  5. verdeel de rozijnen, amandelschilfers en honing over de  porties
  6. bestrooi met speculaaskruiden
  7. Vouw dicht als een beurs en zet vast met tandenstokers
  8. Leg een bakpapier op de bakplaat en zet de beursjes erop
  9. Bak ongeveer 10minuten

Banaan-pecanbeurjes,2porties
  • 2 vellen brikdeeg
  • 1 banaan
  • 1 lepel pecannoten
  • 2 koffielepels ahornsiroop

  1. Verwarm de oven op 180C
  2. Snij de banaan in schijfjes
  3. snij de noten in stukjes (of plet onder de palm van je hand, ze moeten niet te klein zijn.)
  4. Leg de vellen deeg open en verdeel er de banaan,noten en ahornsiroop over.
  5. Vouw dicht als een beurs en zet vast met tandenstokers
  6. Leg een bakpapier op de bakplaat en zet de beursjes erop
  7. Bak ongeveer 10minuten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...