zondag 15 december 2013

Elektronisch afval

Op de website van de standaard lees ik net dat een Belg gemiddeld 22,4kg elektronisch afval per jaar produceert. (zie hier) Mij lijkt dat wel bizar veel. Ik heb vorig jaar enkel een tv weggedaan,  en die woog zeker geen 22kg. En dat was dan nog zo'n oude beeldbuis ik derde hands ofzo had die het opeens begaf. Voor de rest is er geen elektro weggegooid of zelfs weggegeven. En ik was toen nog een eenpersoonshuishouden. Ik vraag me dan toch af wat mensen allemaal weggooien. Oke, er sneuvelt al wel eens iets maar toch niet ieder jaar een groot toestel?

Dit deed me ook nadenken over de elektronica die ik gebruik. Een koelkast + diepvriezer, een wasmachine, een oven, een blender,een keukenmachine/mixer/klopper (1 toestel), een dampkap, een stofzuiger, mijn laptop, computer van vriendje, een externe harde schijf, 1 gsm, een tandenborstel, een navigatietoestel en een ebookreader. Er staat hier ook wel een tv en een dvd-speler die niet gebruikt worden.
Dus ik kan me echt niet inbeelden dat ik ooit aan zoveel elektronisch afval zou geraken op 1 jaar. Ofwel is een toestel kapot en probeer je het te maken (waarbij producenten wel hun best doen om dit te voorkomen en bizarre schroefjes gebruiken maar lang leven en handig vriendje). Als je het niet kan maken breng je het naar het containerpark. Voor de rest zou ik niet weten waarom je iets zou weggooien. Zelfs als je het niet meer gebruikt kan je het toch verkopen of weggeven?

Als we zoveel elektronica weggooien wil dat waarschijnlijk ook zeggen dat er evenveel gekocht wordt. Hoezo crisis?

Ik vraag me echt af wat ik hier over het hoofd zie want zelfs als je een mega diepvries weggooit omdat die versleten is kom je niet 22kg. Want als je een grote diepvries hebt woon je normaal niet alleen en het is 22kg per persoon.

Er is duidelijk nog veel werk aan de winkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...