donderdag 31 oktober 2013

Halloween

Vanavond vieren de mensen blijkbaar Halloween. Waarom? Omdat Amerikaanse series en lokale winkels hun dat aanpraten. En blijkbaar weten de mensen dus ook niet beter.

Op zich heb ik niets tegen oeroude Heidense gebruiken maar laten we wel wezen. De heropleving van Halloween heeft hier niets mee te maken. Maar het heeft alles te maken met mensen dingen aansmeren die ze niet nodig hebben: enge verkleedkleren, lelijke nep spinnenwebben, pompoenen in keramiek, heksenpoppen, halloweensnoep,....  en dat is kassa, kassa. En extra afval natuurlijk.

Daarstraks vroeg iemand me nog of ik vanavond Halloween ging vieren? Mijn antwoord dat ik niet meedeed aan buitenlandse commerciële feesten was blijkbaar een beetje verrassend. De vraag waarom zij wel Halloween vierde blijkbaar ook.

Halloween komt oorspronkelijk uit de Keltische traditie. Zij geloofde dat op deze nacht de grens tussen de levende en doden op zijn kleinst was.   Daarom staken ze vreugdevuren aan om boze geesten te verjagen en verkleedden ze zich zodat de geesten die ze zouden ontmoeten hun als geesten zagen en niet als mensen.
Met de opkomst van het Christendom werd Allerheiligen ingevoerd als alternatief. Hierbij worden de doden herdacht op een manier die meer bij het Katholicisme hoorde: Naar het kerkhof gaan. Toen ik jong was,nog niet eens zolang geleden zag je eind oktober wel overal chrysanten te koop staan maar nog geen Halloweenprullen.

1 November is hier in België nog steeds een feestdag wat het Halloween vieren met veel alcohol iets gemakkelijker maakt maar van mij mag dit commercieel gedoe verdwijnen. En ik ben niet de enige die er zo over denkt want ik vond dit leuke artikel op de site van de Standaard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...