donderdag 12 september 2013

kokos-havermoutkoekjes

Dit weekend was ik bij de aldi en ze hadden daar als tijdelijke actie van die kokosrotsjes met chocolade die zo lekker zijn maar niet gezond (suiker, witte bloem,glucose,vet,....)
Stiekem had ik er wel zin in maar na een blik op de verpakking toch maar laten liggen. "ik maak zelf wel iets." dacht ik. En omdat ik ook nog een vullende reep als tussendoortje wou bakken heb ik deze 2 maar gecombineerd. Zo kwam ik tot de kokos-havermout koekjes. Zonder de chocolade zijn ze helemaal suikervrij.
zonder chocolade. Heel lekker en suikervrij

Met chocolade,superlekker en suikerarm (of suikervrij als je suikervrije chocolade gebruikt0

Nodig voor 10grote koekjes of meerdere kleintjes
  • 200gr havermout
  • 40r geraspte kokos
  • 25gr kokosolie (gesmolten)
  • 25gr honing (of agave voor veganistische versie)
  • 40gr gedroogde veenbessen (cranberry's)
  • 180ml heet water
  • 5gr bakpoeder
  • snufje zout
  • eventueel 25gr donkere chocolade(of suikervrije)
  1. Verwarm de oven voor op 200C
  2. bekleed een bakplaat met bakpapier of een bakmat
  3. Roer alles door elkaar
  4. kneed tot een vast deeg
  5. Rol tot 10 bolletjes en druk de bolletjes plat.Leg opde bakplaat
  6. Zet ongeveer een kwartier in de oven.
  7. Laat afkoelen en bewaar in een gesloten verpakkingen
  • Als je met chocolade wil: Smeltde chocolade au bain marie en druppel over de afgekoelde koekjes. Laat hard worden.
  • Bij de aldi in NL hebben ze chocolade van 85% waardoor het aandeel suiker lager is
  • Kokosolie kan je gemakkelijk smelten door het in een kopje tedoenen dat kopje in een kommetje met kokend water te zetten. 
  • Ik wou eigenlijk rozijnen gebruiken maar kwam toen veenbessen tegen die eigenlijk al op moesten zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...