vrijdag 9 augustus 2013

Voordelige vrijdag sparen

Sparen? Oei daar heb ik het geld niet voor.... misschien welhoor!

Toen ik vroeger nog leefde van zakgeld en babysitgeld kocht ik weinig zinloze dingen en dacht ik 3x na voor ik iets kocht.Toen ik voltijds ging werken veranderde dat ineens.  Iets van 50 Euro was toen niet superduur meer. Een bekend iets denk ik.Hoe meer geld je verdient, hoe meer je uitgeeft. En zelfs na een loonsverhoging blijft er op het eind van de maand niet veel meer over om te sparen.

Daar heb ik iets op gevonden. Sparen in het begin van de maand. Ik verdien ongeveer 1600 netto. 600 gaat er naar de afbetaling van mijn lening voor mijn appartement. 500 wordt automatisch op mijn spaarrekening gezet en 500 blijft er over voor al de rest (internet, kleding, brandstof, boodschappen,...). Van die laatste 50 gaat er ook nog eens 78 euro naar mijn pensioensparen.

En wat bleek na een aantal maanden? Mijn spaarboekje groeide sterk aan. Ongeveer de helft van de maanden spaarde ik effectief die 500 euro. De andere maanden (meestal als de rekening voor gas en elektriciteit kwam) Moest ik 100,  200 of 300 euro terug van mijn spaarboekje naar mijn rekening doen. (maar dan spaarde ik nog steeds 200 euro of meer).


Door in het begin van de maand geld opzij te zetten staat er minder op mijn rekening waardoor ik ook zuiniger ga leven. Ik heb namelijk het gevoel dat ik maar 500 euro per maand kan opdoen i.p.v.1000.  Als er dan tussendoor een onverwachte kost komt (belastingen, reparaties auto, ...) heb ik spaargeld om dit op te vangen.

Dus eigenlijk is sparen in het begin van de maand gewoon een geweldige manier om te besparen. Als ik tijdens de laatste week weet dat ik nog maar 20 euro heb zou ik geld van mijn spaarboekje kunnen halen maar ik probeer het gewoon zo te doen, dan eten we deze week maar iets uit de diepvries of extra vegetarisch.En omdat er minder op mijn rekening staat denk ik opnieuw 3x na voor ik nieuwe schoenen zou kopen.

Opmerkingen:
  • Dit was toen ik nog alleen was. Met meerdere personen is 500 misschien wat weinig om van te leven maar ik leef best royaal (nu dat mijn vriend bij mij woont moeten we eigenlijk eens een fatsoenlijke financiële regeling maken)
  • Zorg wel dat je steeds aan je spaargeld kan. Ik kan dat gewoon via pc-banking overschrijven en dan staat het direct op mijn rekening. Dit geldt natuurlijk niet voor mijn pensioensparen.
  • Het hangt een beetje van je mindset af of het werkt. Als je denkt, "och ik heb nog 500 euro op mijn spaarboekje staan dus dit kan er wel af" werkt het waarschijnlijk niet echt.
  • Ook vakantiegeld enzo gaat rechtstreeks naar de spaarrekening
  • Ik heb sinds ik deze tactiek toe pas ook al wel een paar keer voorgehad dat ik in de winkel wou betalen en mijn saldo ontoereikend was.  Best wel gênant maar ook weer voordelig.
  • Op deze manier heb ik toen mijn oude auto het in december bijna begaf een goede tweedehands auto kunnen kopen zonder daar een lening voor te moeten aangaan.
  • Zelfs als je elke maand maar 100 euro opzij zet is dit toch 1200 op een jaar. Beter dan niks eh.
Ik hoop dat jullie iets hebben aan de tip.Gebruikt iemand die al of heb je nog spaartips?Laat maar komen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...