vrijdag 16 augustus 2013

Voordelige vrijdag: de biblitoheek

Hoeveel boeken heb je in huis? En hoeveel daarvan lees je regelmatig?
Hoeveel dvd's heb je in huis? En hoeveel daarvan heb je nog maar 1x gekeken of zelfs nog nooit?
Hoeveel cd's heb je al gekocht die eigenlijk niet echt de moeite bleken, op dat enen nummer na?

Hoeveel zou je kunnen besparen als je amper boeken, dvd's en cd's koopt, of betalend download? Ik heel veel denk ik, vooral wat boeken betreft.
De oplossing: de openbare bibliotheek

Als kind hadden wij amper boeken in huis. Toch lazen wij (kinderen en ouders) heel veel. Ik vond het geweldig om naar de bibliotheek te gaan. Elke 2 weken 5 boeken uitkiezen en zoveel keuze. Het begon bij Ivo en Tinny en het eindigde bij wat eigenlijk? Het eindigde uiteindelijk nooit.
De boekerij, zoals wij dat nog noemde, was op woensdagmiddag en maandagavond geopend en was op 10 minuutjes fietsen dus dat mocht ik alleen. Als ik een bepaald boek zocht moest ik neuzen in de fichebak.Oh nostalgie.

In het middelbaar begon mijn bibliotheekbezoek wat af te nemen. een drukker sociaal leven waardoor ik minder las en vooral niet altijd naar de bibliotheek kon gaan. Wat me regelmatig een boete opleverde. Ik veranderde van kleine dorpsbibliotheek, waar ze me kende, naar "stadsbibliotheek" waar alles minder persoonlijk was. Het ergste was nog dat er regelmatig boeken "verdwenen" uit de bibliotheek en het personeel niet in staat was dit aan te passen in de computer. 20minuten zoeken naar een boek dat er zou moeten zijn, medewerkers die zeggen dat het boek er moet zijn dus dat ik maar harder moet zoeken, tot de licht mentaal gehandicapte die daar werkt en de boeken op hun juiste plaats terugzet mij vertelt dat dit boek al lang gestolen is.  Die momenten  zorgde voor een omkeer.

Lange tijd ben ik amper in een bibliotheek geweest. Ik kocht boeken, las ze en zette ze in mijn kast. Ik kocht soms een DVD, bekeek hem en legde hem ergens of probeerde hem terug te verkopen via internet.

Toen ik 2 jaar geleden mijn appartement kocht en verhuisde besloot ik om me hier in de bibliotheek in te schrijven. 5 euro per jaar. En ik mag 10 stuks meenemen voor minstens 3 weken. Boeken, cd's, DVD's,... allemaal gratis. En gemakkelijk te verlegen via internet. Behulpzame medewerkers (limburg eh) en alleen op zondag gesloten. De ideale bibliotheek voor mij. Sindsdien heb ik nog maar 2 (kook)boeken gekocht, heb ik minder spullen verzameld en veel geld uitgespaard. Als ik ergens iets zie of lees over een mogelijk interessant boek zoek ik snel (via internet) of de bib dat heeft, zo niet kan ik het eventueel van een andere bib laten komen. Ideaal toch.

Dus, zet je vooroordelen opzij en ga je aansluiten bij de plaatselijke openbare bibliotheek en er zal een magische wereld voor je opengaan ;-)

1 opmerking:

  1. Getuigenis van een serieuze lening die is verstrekt, heel erg bedankt LAPO MICRO FINANCE voor uw lening van 45.000 euro die u mij hebt verstrekt. Ik zal over uw diensten praten met mensen om me heen die een lening of financiële hulp nodig hebben, omdat ik blij ben met de lening die u mij heeft verstrekt. Als u een lening nodig hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met een echte juridische geldschieter, neem nu contact met hem op en ontvang uw bruikleen via: E-mail: lapofunding960@gmail.com .. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...