donderdag 25 juli 2013

Zalm met gestoomde groentjes

Ik eet normaal minstens 1x per week vegetarisch en  1x vis. Bij de vis probeer ik vette en gewone vis af te wisselen. Probleem is dat ik nooit goed heb leren koken (ik heb het mezelf gewoon geleerd) en ik vis toch een grote stap vind. Dit was een nieuw recept dat ik ooit eens bij een vriendin gegeten had en toch zelf wou eten. Ik heb er hier en daar iets aan veranderd en het was lekker.



Voor 2 personen
  • halve ui
  • 1 courgette
  • 1 (rode) paprika
  • 2 wortels
  • 90gr bruine rijst
  • 2 stuks zalm van ongeveer 120gr
  • 2 lepels suikervrije sojasaus (mijn is gewoon een tijdelijke actie van bij de lidl.)
  • 1 lepel appelazijn
  • 1 lepel honing
  • 1 stukje geraspte gember
  • 2 koffielepels sesamzaadjes
  • arachideolie
  1. Pel de ui en snipper heel fijn.
  2. Meng de ui, gember, sojasaus,appelazijn en honing in een afsluitbaar bakje
  3. leg de zalm in de marinade en schep een paar lepels marinade over de zalm
  4. Zet 15min in de koelkast. draai de zalm eens om en zet nog 15min in de keolkast
  5. was de paprika en de courgette en snij in reepjes. Stoom gaar*
  6. Schil de wortels en snij in blokjes. Kook de wortels samen met de rijst
  7. Rooster ondertussen sesamzaadjes in een droge pan. Leg opzij
  8. Doe een beetje arachideolie in de grillpan. Leg de zalm erin en giet er de rest van de marinade bij.
  9. Bak de zalm goed en strooi er de sesamzaadjes over
  10. Serveer de zalm met de rijst en de gestoomde groenten. Schep de saus uit de pan over de rijst.
* ik heb geen stoomkoker of stoommandje en heb een oplossing gevonden. Neem een metale vergiet en een kookpot waar dit ruim in past (zorg voor voldoende afstand tussen het vergiet en de bodem van de pot).
Doe het kookwater voor de rijst in de pot. Zet op een vuur met het vergiet erin. Leg de paprika en courgetteblokjes in het vergiet. Als het water kookt wacht dan nog 5 minuten en doe er dan pas de rijst en wortels in.  Voor het afgieten van de rijst het vergiet weghalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...