zondag 7 juli 2013

Irish breakfast

Vandaag een gezond Irish breakfast gemaakt. Ik moest er van profiteren dat mijn vriendje er niet was want bij zowel gezond ontbijt als Iers ontbijt zegt die "bah". Tot hij het dan proeft , dan is het wel lekker.
Op zich is een Irish breakfast alles behalve gezond maar wel super lekker.  Als ik vroeger in Ierland in een B&b kwam en ze vroegen of ik een "continental breakfast" of een "fry" wou ging ik altijd voor de fry. Een echt Irish breakfast waardoor je tot 's middags goed gevuld bent.
Door het vlees weg te laten is hetal een stuk minder vet. En het lekkerste vond ik altijd de Black pudding maar die is hier gelukkig niet te koop ;-) En worst of spek is wel lekker maar veel te vet. Een vegetarische versie dus. Het geroosterd brood heb ik vervangen door krokant roggevolkorenbrood (ooit aanbieding bij de aldi, waar volgens de verpakking geen suiker inzit). En door de bonen en het ei vult het wel heel goed.


nodig voor 1 portie
  • 1 ei
  • 120gr witte  bonen (pot, blik of zelf gekookt)
  • 100ml passata
  • een halve ui
  • een handje champignons 
  • 2 koffielepels zonnebloemolie
  • 2 sneetjes krokant roggevolkorenbrood of geroosterd roggebrood of gewoon brood
De ui in halve ringen snijden. De champignons in schijfjes snijden. De bonen afgieten en samen met de passata in een pan doen en op een zacht vuurtje tot aan de kook brengen. In een andere pan wat olie doen. De ui daar in laten bakken en dan de champignons toevoegen. Als dit lekker gebakken is het uimengsel op een bord doen,opnieuw een lepeltje olie in de pan en hierin het ei bakken. 
De bonen kan je bij het ui mengsel op het bord doen maar ik heb ze liever apart dus doe ze in een kommetje. Het ei bij de ui doen en serveren met peper en een beetje zout en het brood natuurlijk.

Wat ook lekker is: een tomaat in de helft snijden en de helften bakken bij de ui. Of om het helemaal af te maken,er aardappelwafeltjes of aardappelkoek bij serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...