zaterdag 27 mei 2017

Cannelloni met rapen

Raap is zo'n groente die ik nog nooit (bewust) gegeten had tot ik enkele jaren geleden met groentepakketten van de voedselteams begon. Ook nu is het vaak nog wat aftasten wat mogelijk is, gelukkig ben ik een experimentele kok. Dit keer was het resultaat heerlijke cannelloni.


Het vullen van cannelloni is mij nooit echt geweldig gelukt, daarom gebruik ik lasagnebladen. Bijkomend voordeel is dat je makkelijker volkoren lasagne bladen dan volkoren cannelloni vindt. Maar je kan kiezen wat je doet.


donderdag 25 mei 2017

Latino burger

Nu zondag, 28 mei, is het vegan burger day. Tegenwoordig vind je haast alle supermarkten wel veganistische burgers. Handig maar ik ben er geen fan van. Ze zijn best wel duur en van de ingrediëntenlijsten wordt ik allesbehalve vrolijk. Gelukkig is zelf burgers maken niet eens zo moeilijk en eigenlijk wel leuk. Zoals deze Mexicaanse burger.

Ik had hem al een paar weken geleden gemaakt maar had toen geen mooie foto. Omdat we nu hamburger met pastinaakfrietjes gingen eten haalde ik deze burger uit de vriezer. En met wat ananas en gegrilde paprika werd het een Latinoburger in plaats van een Mexicaanse.


dinsdag 23 mei 2017

Perenontbijt, vol met restjes

Voedselverspilling is een groot probleem, dat weten we ondertussen allemaal wel. Zelf gooi ik vrij weinig voedsel weg. Ik koop niet teveel, vries veel in, schil maar weinig groenten of fruit en ben creatief met restjes. Zo maak ik van een restje gekookte rijst al eens rijstmelk. Maar als je die melk dan zeeft blijft er weer een restje over. Daar maken we dan gewoon een lekker ontbijt mee.

Natuurlijk kan je ook ander fruit gebruiken maar ik had gewoon zin in peer. Dit ontbijtje is supersnel klaar en met de gezeefde rijstmelk heb je de volgende dagen ook snelle ontbijtjes.


zaterdag 20 mei 2017

Koffiebrownie

Morgen is het mijn verjaardag dus tijd voor gebak! Maar wel gebak dat rotzooivrij is natuurlijk. Sinds ik bonenbrownies heb ontdekt blijf ik er maar nieuwe variaties op uitvinden. Zoals deze koffiebrownie met chocolade.

Deze brownie is niet suikervrij maar heel suikerarm. Er zit een beetje pure chocolade van 82% in. Als je dat liever niet hebt kan je 99% chocolade gebruiken maar persoonlijk vind ik die wel een heel stuk duurder. En als ik goed kan rekenen zit er in chocolade van 82% minder dan 1/5de suiker. Op 25gr is dat dus minder dan 5gr suiker, als je dat dan verdeeld over een hele brownie is het niet zoveel.


donderdag 18 mei 2017

Gevulde tomaat met tzatziki

De inspiratie voor dit gerecht haalde ik eigenlijk bij tomate crevette, iets wat ik als veganist niet meer eet. Maar ik vond het altijd wel een leuk gerechtje omdat ik dol ben op tomaten en iets gevuld er altijd wat special er uitziet. Dus in plaats van een gewone salade werd het een gevulde tomaat.


In dit recept wordt gekookte gierst gebruikt maar als je graag eens puur rawfood eet kan je die ook weglaten of vervangen door bijvoorbeeld gekiemde linzen. Dit gerecht vulde ik nog aan met tzatziki. Alles is suikervrij, E-nummervrij en veganistisch.
Hier at ik het gerecht als lunch maar je zou het ook als voorgerechtje kunnen geven. Dan hoeft er geen gierst bij en kan je wat minder salade maken.


dinsdag 16 mei 2017

Rauwe bosvruchten chiaconfituur

Als je suikervrij eet is gewone confituur (vruchtenjam) natuurlijk geen optie. Maar zo af en toe is het wel eens lekker. Gelukkig is het niet zo moeilijk om snel confituur te maken. Deze confituur moet zelfs helemaal niet verwarmd worden waardoor hij ook nog eens weinig energie nodig heeft. En je hebt er ook maar een paar ingrediënten voor nodig.
Enig nadeel van deze confituur is natuurlijk dat je hem niet zoals gewone heel lang kan bewaren. Ik heb er een dag of 5 van gegeten. Je kan best gewoon een kleine portie maken. En als je nieuwe wil maak je gewoon opnieuw.

zaterdag 13 mei 2017

Rode wijnazijn

belgen zijn volgens de clichés echt bourgondiërs en ik doe daar aan mee. Zelfs de Nederlander in huis is zo ingeburgerd in België dat hij een lekkere wijn of biertje bij de maaltijd al kan waarderen. Maar natuurlijk zijn we geen dronkenlappen en over een fles wijn doen we soms wel 2 dagen. In het slechtste geval blijft er dan nog een restje over dat over het algemeen de derde dag toch niet meer echt lekker is. Wat doe je dan? Weggooien is echt wel zonde. Naar het schijnt kan je wijn invriezen als ijsblokjes om te gebruiken bij het koken. OF: je kan er wijnazijn van maken natuurlijk.

donderdag 11 mei 2017

Romige dip

We zijn hier allebei nogal fan van pittig eten, liefst in combinatie met iets romige om het pikante wat af te zwakken. Kokos in een curry bijvoorbeeld. Of zure room bij chili. Alleen is dat laatste niet veganistisch. Geen probleem, dan maken we toch gewoon zelf een romige, zure dip.
Hier at ik de dip met quinoa, kidneybonen en geroosterde paprika.Teveel dip gemaakt? Geen probleem. Hij is ook lekker op brood. Al kan je er dan juist een extra smaakmaker als een klein beetje chilipoeder doorroeren.

dinsdag 9 mei 2017

Is E-nummervrij eten duurder?

De voorbije weken schreef ik hier al over de kostprijs van suikervrij en veganistisch eten en nu is eten zonder E-nummers aan de beurt. Dit vond ik ook ene heel moeilijke omdat je opeens heel anders meten omgaat als je E-nummers wil vermijden.

Waarom E-nummers vermijden?
E-nummers zijn goedgekeurde hulpstoffen die eigenlijk veilig zouden moeten zijn. Nochtans hebben sommige (Europese landen) andere richtlijnen voor bepaalde hulpstoffen. Zo is bijvoorbeeld E102 verboden in Finland, Oostenrijk en Noorwegen. Zelf ben ik nogal voorstander van het voorzorgsprincipe: zolang je niet zeker weet dat het veilig is kan je het toch beter vermijden.

Natuurlijk zijn er ook heel veel onschadelijke E-nummers zo is E440 pectine, wat natuurlijk al in appels zit en er bijvoorbeeld voor zorgt dat appelstroop stevig is. (Zelf gebruik ik het boekje "Wat zit er in uw eten?" Van Corinne Gouget als uitgangspunt maar er zijn ook apps die je helpen in de supermarkt).

Zelfs als je standvastig gelooft in de veiligheid van E-nummers zou het toch logisch zijn om ze te vermijden. Stel dat je zelf aardbeienyoghurt maakt. Je mixt wat verse aardbeien onder (soja)yoghurt. Als je 1 aardbei op 150gr yoghurt neemt proef je weinig en is de yoghurt meer wit dan roze. Hoe meer aardbeien, hoe rozer de yoghurt. Maar in de supermarkt koop je knalroze aardbeienyoghurt waar misschien maar 1% aardbei inzit. Dankzij kleur- en smaakstoffen denken we lekker veel fruit te eten in onze yoghurt. Zo kan de producent goedkoop yoghurt maken en meer winst opstrijken. Als je op E-nummers gaat letten doorprik je deze techniek.

Hoe E-nummers vermijden?
Door steeds goed de etiketten te lezen kan je zien welke E-nummers in een product zitten. Al gebruikt men vaak de naam in plaats van het nummer. Maar met moeilijke namen als bijvoorbeeld methycellulose op een verpakking heb je al een hint dat het wel eens een E-nummer zou kunnen zijn.

Is E-nummers vermijden ook goedkoper?
Kort antwoord: ja en nee.
Lang antwoord:
  • Nee want veel producten zijn juist heel goedkoop omdat ze goedkope ingrediënten als bijvoorbeeld bloem en suiker bevatten en dan E-nummers om het lekkerder te maken. Ook zorgen bewaarmiddelen dat producten veel langer goed blijven (producten met een korte houdbaarheid moet men in een supermarkt al eens weggooien of tegen een verminderde prijs verkopen en ook dat wordt meegeteld in de prijsberekening).
  • Vaak zijn speciale producten duurder, hoewel ze ook veel E-nummers bevatten. Een potje met gewone olijven is vaak goedkoper dan olijven met een speciale mariande (waar dan een aantal E-nummers inzitten). Hetzelfde geld soms voor chips, afbakbroden, pastasauzen,...
  • Maar bewust op E-nummers letten maakt dat je anders naar eten gaat kijken. Je gaat bijvoorbeeld zelf brood bakken van bloem of meel, wat gist, zout en water. Goedkoper dan supermarkt brood. Of je maakt zelf vinaigrettes, broodbeleg, sauzen, kruidenmix,... Bij sommige zaken ben je goedkoper uit als je het zelf maakt, andere zijn misschien juist duurder. Vooral als je naar vegetarische of veganistische producten kijkt vind je vaak duur fabrieksvoedsel dat je zelf lekkerder, gezonder en veel goedkoper kan maken. 
  • Veel snacks zitten vol met E-nummers: snoepjes, koekjes, zoutjes,.... als je die niet meer eet bespaar je weeral omdat je ze gewoon voor de smaak eet (en geloof me: enkel zoute chips eten wordt je ook beu). 
  • Hoe de situatie nu is weet ik niet meer goed omdat mijn eet-, kook- en kooppatroon zo veranderd is maar toen ik pas begonnen met op E-nummers te letten  merkte ik dat ik vaak goedkoper uit was.
Conclusie
E-nummervrij eten vergt wat inspanning: gronding etiketten lezen, veel zelf maken,... maar over het algemeen kom je veel goedkoper uit.  

zaterdag 6 mei 2017

Review kookboek: Vegan Cuisine

Zelf koop ik al jaren amper kookboeken. Gewoon omdat ik al genoeg rotzooi in huis heb. Gelukkig zijn er bibliotheken. In de bib van Genk is best een uitgebreide kookboekensectie en ik heb altijd wel enkele boeken hiervan in huis. Maar soms zijn er boeken die ik bijna zelf zou willen kopen. Zoals dit bijvoorbeeld.


Dit serieus grote kookboek telt maar liefst 495 pagina's en weegt bijna 3kg en past zelfs niet in mijn rugzak (al kan dat ook zijn omdat daar teveel rommel in zit).

Titel: Vegan Cuisine
Auteurs: Jean-Christian Jury en Joerg Lehmann
Uitgeverij:TeNeues
Jaar: 2016
ISBN: 978-3-8327-3376-6

donderdag 4 mei 2017

Bietensalade met mosterdsaus

Mijn kookinspiratie komt meestal rechtstreeks uit mijn groentepakket. Elke week maak ik een weekmenu voor het avondeten en met wat overblijft verzin ik dan nog eens lunch voor mezelf. Sommige groenten komen standaard in de lunchcategorie zoals rode bieten, gewoon omdat er hier iemand rondloopt die ze weigert te eten. Gelukkig eet ik ze wel graag en zeker in lekkere combinaties.
Ook postelein komt meestal snel bij de lunch omdat ik het gewoon het lekkerste vind in een slaatje. En voor de rest doe ik er gewoon nog wat bij wat me lekker lijkt. Druiven en mosterdsaus bijvoorbeeld. Natuurlijk kan je ook altijd wat schuiven met de ingrediënten. Postelein kan je vervangen door jonge spinazie, radijsjesloof, gewone sla,... boekweit door een ander graan, rapen vervangen door pastinaak,... Als je de saus er maar bijmaakt want die is echt lekker. Aan de slag dan maar.


zaterdag 29 april 2017

Seitanstoverij

Vegetarisch stoofvlees (of hachee voor de Nederlanders) op basis van seitan ben ik al een aantal keren tegengekomen. Ik denk zelfs dat Jeroen Meus het al gemaakt heeft. Zelf ha dik het nog nooit gewaagd omdat mijn vriend wel veganistisch wil eten maar geen "nepvlees". En voor mezelf zoiets uitgebreid koken leek me veel werk. Maar ik heb besloten het toch eens te proberen en gewoon wat extra in te vriezen.
Ik heb dit gewoon gemaakt zoals ik vroeger stoofvlees maakte. De keuken rook in ieder geval lekker tijdens het bereiden en de stoverij was heerlijk. Het blijft natuurlijk wel seitan. Ik vind dit persoonlijk geen gerecht om iemand kennis te laten maken met de vegetarische/veganistische keuken omdat je dit vergelijkt met wat je kent, stoofvlees dus, en het is geen stoofvlees. Als je iemand wil laten kennismaken met de veganistische keuken zou ik iets maken dat moeilijker te vergelijken valt. Een curry ofzo.


donderdag 27 april 2017

Kikkererwtenmeel maken

Als ik zelf geen kookinspiratie heb en ik kookboeken of op internet op zoek ga naar recepten kom ik vaak kikkererwtenmeel tegen als ingrediënt. Ik heb ooit eens een half zakje van iemand gekregen maar zelf heb ik het nooit gekocht omdat ik het relatief duur vond en ik het maar zelden zou gebruiken.
Onlangs kwam ik ergens een recept tegen met kikkererwtenmeel dat ik toch wou maken. In dit geval leek het kikkererwtenmeel mij ook essentieel want het moest als dikkend element dienen.
Maar ik had dus geen kikkererwtenmeel in huis. Maar kikkererwtenmeel lijkt me gemaakt van kikkererwten en die had ik wel in huis. Meel maken van vochtige kikkererwten leek mij niet handig dus zal kikkererwtenmeel wel gemaakt zijn van gewone gedroogde kikkererwten zeker? Dat moesten we uittesten. En ja, ik had gelijk.


dinsdag 25 april 2017

Is veganistisch eten duurder? Echt niet!

In de reeks over de kostprijs van mijn eten neem ik nu het veganistische deel onder de loep. Eigenlijk vraag ik me af waar het broodje aap (haha) vandaan komt dat plantaardig eten duur is. Er was een tijd dat vlees een luxeproduct was dus het niet eten van vlees lijkt me allesbehalve luxueus.

Al zijn er natuurlijk 2 manieren om veganistisch te eten. De eerste manier is geen dierlijke producten meer eten en ze vervangen, de tweede manier is gewoon anders met eten om te gaan. De eerste is duurder dan de tweede maar daarom niet duurder dan een "normaal" eetpatroon. Zelf koop weinig specifiek veganistische producten omdat ze voor mij iets teveel fabrieksvoedsel zijn maar vaak is de prijs best nog OK.

Waarom is veganistisch duurder?
  • Als je amandelmelk, sojayoghurt, veganistische kaas, rijstmelkchocolade,... koopt ben je duurder uit dan wanneer je een standaard, dierlijke, variant koopt
  • Hoewel de veganistisch assortiment groter wordt in supermarkten zijn er toch nog een aantal specifieke producten die je in gespecialiseerde winkel kunt kopen.Veganistische supermarkten of natuurvoedingswinkels bijvoorbeeld. Producten daar zijn vaak biologisch en duurder.
  • Restaurant die mikken op planteneters zijn vaak duurder dan gewone restaurants van hetzelfde type
  • Als je zelf amandelmelk maakt ben je eigenlijk duurder uit dan wanneer je koemelk koopt.
  • Noten in het algemeen zijn best kostelijk
  • Koeken zijn in de supermarkt zo goedkoop verkrijgbaar dat zelf iets veganistisch bakken vaak duurder uitkomt
  • Soms ben je blij dat je opeens een veganistisch product vindt dat je het koopt, ook al heb je het niet eens nodig
  • Marketeers hebben door dat veganistisch voedsel een mooie markt is. Er verschijnen steeds meer veganistische producten die misschien duurder zijn dan nodig (die vegans betalen dat wel). 
  • Als je veganistisch begint te koken gaat er een wereld van nieuwe ingrediënten open. Het kan dan opeens zijn dat je veel nieuwe producten ineens koopt maar vaak doe je er wel heel lang mee (lijnzaad, edelgistvlokken, gerookt paprikapoeder, andere kruiden, ...)
  • Groenten en fruit kunnen soms wel kostelijk zijn

Waarom is veganistisch eten goedkoper?
  • Peulvruchten zijn een goede eiwitvervanger. Zet de prijs van peulvruchten (gedroogd of niet) eens naast hetzelfde gewicht in vlees. Zie het verschil (bijvoorbeeld ah.be,blik linzen 400gr €1,07, 300gr rundergehakt voor €1,89 en gehakt is dan normaal nog het goedkoopste vlees.
  • De meer traditionele vleesvervangers zijn ook goedkoper. Zo kost 375gr biologiche tofu €1,79
  • Je kan zelf plantaardige melk maken met havermout of zelfs een restje gekookte rijst, 2 zaken die heel weinig kosten
  • Uit eten gaan moet meer gepland worden waardoor je het misschien minder vaak gaat doen (als in, ik heb geen zin om te koken, zullen we naar de Chinees gaan?).
  • Als je in een standaard restaurant een veganistische optie vindt (bijvoorbeeld vegetarische pasta zonder kaas, rijst met wokgroenten,... ) zit je vaak bij de goedkopere gerechten (al kan je dan best navragen of er eieren in de pasta zitten of er gebakken wordt in olie of boter,...)
  • Eventjes 2 koffiekoeken kopen bij de bakker is geen optie als je veganistisch eet, net als een ijsje of een dessert in een restaurant,... spaart weer allemaal geld uit.
  • Omdat buitenshuis eten moeilijker is ga je beter plannen en zelf eten voorzien. En je eigen lunch meenemen naar je werk is stukken goedkoper dan ergens een broodje ofzo gaan halen.
  • In cafés, op bierdagen van verenigingen, ... verkopen ze vaak kleine hapjes die misschien wel lekker ruiken of wel smaken als je wat gedronken hebt maar veganistische opties zijn er vaak niet (denk aan een klassieke portie gemengd). Weeral geld uitgespaard dus 
  • Als je zonder dierlijke producten kookt blijft je eten langer goed. De kans dat je iets moet weggooien is veel kleiner en voedselverspilling is ook geldverspilling. (Een veganistische curry is zelfs dag 4 nog lekker, met een curry met kip in zou ik dat dag 4 nooit geprobeerd hebben. Ook zelfgemaakte veganaise op basis van lijnzaad blijft bij mij maanden goed, moet je met zelfgemaakte mayonaise eens proberen). 
  • Voor je iets koopt in de supermarkt sta je eerst etiketten te lezen. Als je weinigtijd hebt kop je dan gewoon wat je nodig hebt en doe je minder impulsaankopen 
  • Met wat ui, pasta en tomaten in blik heb je een spotgoedkope veganistische maaltijd
  • Met wat verlepte sla of restjes groenten maak je in een handomdraai een lekkere spread
  • Er zijn veel spotgoedkope producten toevallig veganistisch. Een je die weet kan je ze goedkoop vinden
  • Van sommige producten zijn de goedkoopste ook toevallig veganistisch (vb budget muesli tegenover cruesli, sommige pesto's, goedkope koeken ipv roomboterkoeken, ...)   
Toevallige veganistische supermarktproducten
Ingrediënten verschillen van merk tot merk en onderlinge variaties.Controleer altijd de verpakking
  • Zoet broodbeleg als pindakaas, confituur, veel pure chocopasta of pure hagelslag 
  • Hummus
  • Veel soorten brood of crackers
  • Lotusspeculaas, of goedkope varianten hiervan
  • Spotgoedkoop bladerdeeg
  • Zoute snacks: zoute chips, pinda's, ...
  • Rijstwafels
  • Simpele sauzen als ketchup, mosterd, bbqsaus,...
  • Gewone pure chocolade
  • Goedkope pasta (duurdere is vaak met eieren), rijst, couscous, havermout,..
  • Rozijnen of ander gedroogd fruit
  • Groenten en fruit, vers, diepvries of in blik
  • Peulvruchten
  • ...
Conclusie
Waar ik bij suikervrij eten denk dat het duurder is ben ik er zeker van dat vers veganistisch eten juist goedkoper is. Enkel opletten dat je niet teveel vervangproducten gaat kopen. Dit kan soms handig en lekker zijn maar zij maken vaak het veganisme duur terwijl het best goedkoop kan zijn. Vlees vervangen door peulvruchten of tofu, zelf lekkernijen maken en gewoon bepaalde dingen weglaten of als traktatie zien.

Mijn ontbijt bestaat meestal uit havermout of simpele muesli, een stuk fruit en wat notenmelk. 's Middags een zelfgemaakt slaatje met boekweit, quinoa, pasta,... en 's avonds groenten, peulvruchten en aardappels, pasta, rijst,...En tussendoor rijstwafels of crackers met lekker beleg/handje noten en gedroogd fruit/zelfgebakken cake/...

Extra opmerkingen
Vervangproducten zitten vaak gewoon vol met rommel. Als je de ingrediëntenlijst van een vegetarische supermarktburger scant op dierlijke producten moet je maar eens echt lezen wat er staat. Gerehydrateerd soja-eiwit? WTF is dat eigenlijk?

Veganisme gaat ook verder dan voeding. Ook geen lederen schoenen, wollen truien, ... kopen of dierentuinen bezoeken. Maar hier gaat het enkel over voeding

Wat ik algemeen denk van rotzooivrij eten vind je hier, over de prijs van suikervrij eten lees je hier meer.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...